Wie blijven er nog over op E3 dit jaar?

Wie blijven er nog over op E3 dit jaar?

E3 loopt langzaamaan helemaal leeg. Sinds februari zeggen steeds meer bedrijven hun beursplannen af - tijd om daarom even een overzicht te maken van wie er nog overblijven. Verder is het de week waarin we eindelijk concrete gameplay te zien kregen van de volgende Zelda en is er hommeles in Dungeons & Dragons-land: een virtuele versie moet het spel meer een game maken.

Oh, en ik heb nog persoonlijk nieuws: ik ben vanaf deze week fulltime aan de slag gegaan als freelancer. Het geeft me de ruimte om meer tijd te stoppen in de verhalen die ik het liefst wil vertellen en dingen te doen die me dicht bij het hart liggen - zoals ook deze nieuwsbrief. De afgelopen twee jaar had ik een ontzettend leuke tijd bij AD en NU.nl, maar ik merkte dat ik meer aan het regelen dan aan het schrijven was. Dat hoop ik nu te veranderen.

De eerste klussen druppelen binnen. Zo ben ik druk bezig met een toffe podcastreportage waar ik komende maand meer over hoop te verklappen. Daarnaast is het een fijn weerzien bij oude werkplekken zoals Gamer.nl, NRC en Bright, waar ik af en toe weer mag komen meehelpen. Ik heb nog plek voor meer, dus mail vooral als je tof werk hebt.

Deze editie van Gamepraat telt 1.117 woorden en neemt zes minuten van je tijd in beslag. Vind je hem leuk? Tip me dan vooral bij je vrienden of familie. We trappen af!

Wie blijven er nog over op E3?

  • Sega, Tencent en Ubisoft haken af op gamebeurs E3.
  • De lijst met uitgevers die niet naar E3 gaan groeit met de dag.
  • Mogelijk wordt de hele beurs afgeblazen.

Eind januari bleek dat Microsoft, Sony en Nintendo niet naar E3 gaan. Dat was toen al een bittere pil, want hoe relevant is een gamebeurs nog als de grootste drie uitgevers het evenement overslaan?

Sindsdien regent het afzeggingen. Ubisoft gaat niet en organiseert in plaats daarvan een eigen evenement, Sega haakt dit jaar niet aan en ook het Chinese Tencent, dat vanuit China fors in gaming investeert, slaat dit jaar de E3 over. Ingewijden vertellen aan IGN dat het evenement wellicht helemaal wordt afgeblazen.

Het wordt een mager evenement, maar ik vroeg me af hoe mager. Daarom heb ik voor het gemak even dit overzichtje gemaakt:

Gaan niet naar E3:

  • Nintendo
  • Sony*
  • Microsoft*
  • Ubisoft
  • Sega*
  • Tencent

Gaan wel naar E3:

  • EA*
  • Konami (volgens geruchten)

Nog niet bekend

  • Square Enix*
  • Activision-Blizzard*
  • 2K*
  • Bandai Namco*
  • Capcom*

Plaion

* Deze bedrijven doen wél mee met het E3-alternatief Summer Game Fest, wat bestaat uit een online persconferentie. Uitgevers kunnen meedoen aan zowel dit als E3 - EA heeft gezegd aan beide deel te nemen. Maar het voelt ook logisch als de clubs zonder E3-plannen op Summer Game Fest eieren voor hun geld kiezen, omdat ze in elk geval hun spellen online kunnen presenteren.

Eindelijk weten we hoe Tears of the Kingdom speelt

  • Na meerdere abstracte teasers heeft Nintendo voor het eerst gameplay van The Legend of Zelda: Tears of the Kingdom getoond.
  • Dat is verrassend last-minute, gezien de game al over twee maanden verschijnt.

Ik weet dat veel mensen baalden van het gebrek aan gameplaybeelden voor de nieuwe Zelda, maar zelf vond ik het eigenlijk wel fijn. Het voelde een beetje als het trailerbeleid bij nieuwe Star Wars-films: Nintendo verklapte zo weinig mogelijk, zodat we op het moment van verschijning verrast kunnen worden.

Dat is zelfs het geval bij onderstaande dertien minuten tellende video, waarin de regisseur het spel in actie laat zien. Alleen het meest basale wordt getoond, zoals nieuwe mechanieken die je objecten aan elkaar vast laat plakken om iets nieuws te maken.

Dat voelt meteen al hartstikke creatief: hang wat boomstammen en een ventilator aan elkaar en je hebt een boot, of doe een paddestoel op je schild om vijanden met sporen te verblinden. Dit soort sandbox-systemen maakten Breath of the Wild ook zo'n creatieve game, en het voelt alsof we over tien jaar nog nieuwe trucs in Tears of the Kingdom gaan vinden.

Maar hoe het verhaal precies in elkaar steekt? Wat je moet doen? En hoe het verhaal van Breath of the Wild overvloeit in dit nieuwe deel? Er zijn genoeg theorieën, maar eigenlijk hebben we nog geen idee. Hopelijk blijft het zo en kunnen we in mei blanco het verhaal induiken.

Dungeons & Dragons wil meer een game worden

  • Dungeons & Dragons krijgt een virtuele spelwereld, zodat groepen visueler met elkaar kunnen spelen.
  • De app moet op ieder denkbaar apparaat verschijnen.
  • Het is een nieuwe manier voor Wizards of the Coast om geld te verdienen, terwijl ze hun analoge spel meer een videogame maken.

Dungeons & Dragons is in de kern een spel om samen aan een eettafel te spelen. Online alternatieven zijn er al jarenlang, maar er gaat denk ik weinig boven een gezellige tafel met de boeken, mini's en dobbelstenen er op.

Toch wordt het spel steeds vaker juist digitaal gespeeld. Dat komt deels door de coronapandemie, waardoor veel groepen genoodzaakt waren om online samen verder te gaan. Daarnaast zijn er steeds meer hulpmiddelen om online samenspel makkelijker te maken.

Het is dus ook niet verrassend dat Wizards of the Coast nu aan een virtuele editie van het spel werkt. Die is volgens de ontwerpers bedoeld om samen online te spelen, al denken ze ook dat mensen met laptops op tafel met elkaar gaan afspreken. Iedereen logt in dezelfde virtuele omgeving, waarna de Dungeon Master het avontuur aan elkaar praat.

De app voert de achterliggende regels uit, al willen de ontwerpers die wat flexibel houden. "Als een DM zegt dat je een stapje verder kan lopen, dan moet dat gewoon kunnen", legt hoofdontwerper Kale Stutzman uit in een video. Het spel wordt nu intern getest, maar later dit jaar kunnen meer mensen ermee aan de slag.

Het is een mooi ambitieus project, met wel met een achterliggend gevaar: als Dungeons & Dragons écht makkelijk wordt om digitaal te spelen, hoe verleidelijk blijft het dan om ergens op locatie met elkaar af te spreken? Want als het nu verandert in een vooral virtuele ervaring, gaat dat moment waarop mensen samenkomen om gezellig bij elkaar af te spreken wellicht ooit verloren.

Ook interessant deze week

  • Bij Humble Bundle kun je voor iets meer dan twintig euro de gehele Attack on Titan-manga kopen, plus nog wat spin-offs.
  • De Britse gamejournalist Simon Parkin sprak in zijn podcast met Nederlander Henk Rogers, die in de jaren '80 de rechten voor Tetris bemachtigde voor Nintendo. Eind deze week verschijnt een film hierover bij Apple TV+.
  • Het Congres in de VS wil dat president Biden ingrijpt bij PlayStation, omdat het bedrijf een oneerlijk voordeel heeft op spelcomputerverkoop in Japan. Daar is de Xbox al jarenlang een flop.