Wat mij opviel bij de grote PlayStation-presentatie

Daarnaast: een kwart van alle Game Mania's verdwijnt

Wat mij opviel bij de grote PlayStation-presentatie

E3 is dit jaar afgelast, maar op woensdag voelde het toch een beetje als vanouds dankzij een uur durende presentatie van Sony. Het is lang geleden dat we zo'n serieuze persconferentie hadden. Verder deze week Game Mania, dat een kwart van zijn winkels gaat sluiten.

Wil je weten wat er bij PlayStation allemaal is aangekondigd? Polygon heeft een handig artikel met alle trailers. In de nieuwsbrief wil ik deze week inzoomen op een paar titels. Deze editie van Gamepraat telt 1.113 woorden en neemt zes minuten van je tijd in beslag. We trappen af!

Veel Game Mania's sluiten deuren

Zo'n tien jaar geleden vond je de Game Mania in bijna elk serieus winkelcentrum. De Belgische uitbater wilde hier de gamesmarkt veroveren. Logisch ook, want een pure gamewinkel zoals het Amerikaanse Gamestop hadden we hier nog niet.

Kennelijk ging dat bar slecht, want Game Mania snijdt flink in zijn portfolio. Klanten kregen de afgelopen dagen sms'jes waarin stond dat hun favoriete winkel ging sluiten. Van de in totaal 32 Game Mania's, blijven er straks nog maar 24 over - een krimp van 25 procent.

Op het forum van Budgetgaming heeft iemand alle winkels waarvan de sluiting bekend is op een rij gezet. Die lijst is als volgt:

  • Roermond (vanaf 3 juni)
  • Haarlem (vanaf 10 juni)
  • Den Bosch (vanaf 17 juni)
  • Apeldoorn (vanaf 24 juni)
  • Almere (vanaf 1 juli)
  • Doetinchem (vanaf september)
  • Sittard (in oktober)
  • Venlo (vanaf 16 december)

Buitengewoon jammer dat zoveel gamewinkels de deuren moeten sluiten, terwijl de game-industrie juist groeit. Het zegt iets over hoe fysieke winkels een steeds minder belangrijke rol krijgen. Games worden steeds vaker digitaal of per post verkocht, terwijl winkelcentra het moeilijker kregen tijdens corona en de kostencrisis.

Wie toch nog fysiek een game wil kopen, zal waarschijnlijk vaker naar een Media Markt moeten. Of naar een Nedgame, als je het geluk hebt dat die in je stad zit.

Spider-Man 2 verschijnt in een post-Zelda-wereld

Spider-Man 2 wordt waarschijnlijk één van de grootste games dit jaar. De korte gameplaysessie waarbij Peter Parker en Miles Morales een helikopter achtervolgen zag er gelikt en bombastisch uit. Als iemand die opgroeide met de 90's-cartoon was het ook een klein feestje om Peter in zijn Symbiote-pak te zien. Hij klonk zelfs net zo gefrustreerd als cartoon-Peter. Heel cool.

De achtervolging was filmisch in beeld gebracht, vol met explosies en dynamische camerahoeken. Maar het was ook buitengewoon lineair. De speler moest continu één route volgen en haalde de helikopter uiteindelijk neer in een tussenfilmpje. Het voelde net zo vrij als de gemiddelde Call of Duty.

Ik snap waarom ze voor dit soort gameplay hebben gekozen: de video ziet er uit als een Marvel-film, en die fans willen ze het liefst aantrekken. Maar het is een gekke introductie voor een sandboxgame waarin spelers de volledige vrijheid krijgen.

Bovendien verschijnt de trailer net nu bijna iedereen de nieuwe Zelda-game speelt. Een openwereldspel waarin je écht vrij bent om het op je eigen manier aan te pakken. Die helikopter? In Zelda zou je die op vijf verschillende manieren kunnen neerhalen. En Nintendo zou drie van die manieren in een trailer demonstreren, om te benadrukken hoe vrij het spel is. Dat zagen we ook bij de tien minuten durende gameplaytrailer die ze eerder dit jaar uitbrachten.

De trailer van Spider-Man 2 is leuk om naar te kijken, maar bovenstaande video van Zelda laat zien waarom het leuk is om die game te spelen. En nu Zelda in iedereens hoofd zit, mis ik zelf toch de presentatiemethode van Nintendo bij andere games.

Een Metal Gear-remake zonder Kojima

Er waren al lange tijd geruchten, maar nu weten we het officieel: Konami maakt een remake van Metal Gear Solid 3: Snake Eater. Ze hebben de drie in de naam veranderd in een Delta-teken, vermoedelijk zodat niemand vraagt waarom ze bij deel drie zijn begonnen.

De ontwikkeling hiervan wordt spannend. Geestelijk vader Hideo Kojima is al even (in conflict) vertrokken bij de studio. Met Metal Gear Survive probeerde Konami een Kojima-loze Metal Gear te maken, maar dat pakte slecht uit. Al kunnen ze met de remake bouwen op de fundering van het origineel.

Bij Capcom hebben we gezien dat het ook prima kan uitpakken. Recente Resident Evil-remakes waren uitstekend, terwijl de meest prominente ontwerpers allang bij de studio zijn vertrokken. Zij wisten zelfs een goede Devil May Cry-game te maken, lang nadat de originele regisseur was vertrokken.

Maar Konami bevindt zich in een gekke positie. De afgelopen jaren brachten ze steeds minder games uit - en de titels die wel verschenen, waren obscure muziektitels voor in arcadehallen. Het bedrijf leek serieuze gameontwikkeling te hebben afgezworen. Dit is een lijst van al hun games in 2021 en 2022:

2021

  • Sound Voltex VALKYRIE MODEL
  • Sound Voltex Exceed Gear
  • Baseball Collection Season 2021
  • beatmania IIDX 29: CastHour
  • Quiz Magic Academy: Mugen no kagami-kai

2022

  • beatmania IIDX 30: RESIDENT
  • jubeat Ave.

Heeft Konami nog de mankracht en expertise in huis om zo'n serieus project op te pakken? De trailer gaf ons in elk geval nul indicatie van hoe het gaat, met slechts een korte blik op een CGI-Snake in de jungle.

Fairgame$ is een anti-kapitalistische game gemaakt door kapitalisten

Kapitalisme is slecht! Je er tegen verzetten is goed! Dat is de hoofdboodschap die lijkt te schuilen achter Fairgame$, het spel waarmee PlayStation zijn presentatie opende. Je speelt een crimineel die besluit de rijksten op aarde te beroven. "Een klein clubje mensen heeft teveel geld en teveel macht. We besloten daar iets aan te doen", vertelt een dame in de trailer.

Met de video debuteert de eerste game van Haven Studios, het nieuwe bedrijf van Assassin's Creed-alumnus Jade Raymond. Haven werd in 2021 opgericht, waarna Sony het voordat er een game was geproduceerd overnam in 2022.

Dat maakt de toon van de game ironisch. Fairgame$ gaat over verzet tegen de elite, maar de ontwikkelaar is opgericht door iemand die in de absolute top van de grootste gamebedrijven heeft gezeten, waaronder Ubisoft en Electronic Arts. Zowel Raymond als een groot deel van het Haven-team net weg bij Google, een techreus die regelmatig wordt onderzocht wegens vermeend machtsmisbruik.

En dan is hun nieuwe bedrijf vrijwel meteen opgeslokt door PlayStation, dat samen met Microsoft hard bezig is om de gamemarkt te consolideren. De game is kritisch op mensen met veel macht en geld, maar Haven Studios lijkt daar juist uit te zijn ontstaan. Benieuwd hoe dat uitpakt.

Verder interessant deze week

  • Onze gamepodcast Spelkost is voortaan ook een videopodcast! Best spannend, maar ook leuk om te maken. Hieronder vind je de nieuwste aflevering:

  • Bij Bright vergeleek ik met Eric de ROG Ally en Steam Deck in een video.

Tot volgende week!