Waarom Final Fantasy 14 geen testservers en add-ons heeft

FF14-baas Naoki Yoshida over de technische kant van de game.

Waarom Final Fantasy 14 geen testservers en add-ons heeft

Dik een half jaar geleden verscheen Heavensward, de eerste uitbreiding voor het vernieuwde Final Fantasy 14. Daarmee zet Square Enix zijn razendsnelle contenttraject voor deze mmorpg voort. Maar de doorontwikkeling roept ook vragen op. Waar zijn de testservers? Waar blijft de API? Hoe zit het met de balans tussen Jobs? Gamer.nl sprak met Game Director Naoki Yoshida, hoofdverantwoordelijke voor de wederopstanding van de game.

💡
Dit interview verscheen eerder op Gamer.nl.

Waarschuwing: we hadden het met Yoshida over hardcore onderwerpen die toegewijde spelers van de game aangaan. Zo spraken we uitgebreid over de geplande API voor de game, waarmee ontwikkelaars hun eigen toevoegingen kunnen maken. Zo’n systeem wordt in andere mmorpg’s al vaak gebruikt, zodat spelers bijvoorbeeld hun damage per second (DPS) kunnen meten. In Final Fantasy 14 is dit echter nog afwezig, waardoor spelers zijn aangewezen op officieuze, niet ondersteunde alternatieven.

Er zijn drie nieuwe Jobs toegevoegd in Heavensward vorig jaar – best veel voor een mmo-uitbreiding. Hoe was het om ze te balanceren ten opzichte van andere klassen, als je er nu naar terugkijkt?

Naoki Yoshida: Er zijn twee elementen die belangrijk zijn bij het balanceren van Jobs in FFX14. Ten eerste kijken we naar klassen met dezelfde rol. De Dark Knight is bijvoorbeeld ontworpen om zich te meten met Paladin en Warrior. Daarnaast balanceren we de Jobs zodat ze in content gebruikt kunnen worden. We willen vooral voorkomen dat er situaties zijn waarin een bepaalde Job niet nodig is om high-end doelen te halen.

Wij denken dat de huidige balans in patch 3.2, waar we op dit moment zijn, bijna ideaal is. Het was vrij moeilijk om Astrologian aan te passen maar we denken dat deze Job inmiddels op hetzelfde niveau is als andere healers. Er komt echter nooit een einde aan balanceren in een mmorpg, dus we zullen het een en ander nog blijven finetunen.

Zijn er nog Jobs die nu te sterk of zwak zijn?

We denken dat we de boel stabiel hebben gekregen sinds 3.2 afgelopen maand verscheen. We blijven echter nog even letten op Paladin en Astrologian, omdat we daar feedback van spelers over ontvangen. We kijken naar hoeveel spelers deze klassen gebruiken in end-game content en blijven luisteren naar wat mensen vinden, om te zien of ze nog verder aangepast moeten worden. Met het verschijnen van nieuwe PvP-content in patch 3.21 richten we ons ook sterk op Job-balans voor PvP-spelers.

Er werd in het verleden vaak gesproken over het toevoegen van een API voor add-ons, zodat spelers extra’s aan de interface kunnen toevoegen. Hoe staat dat ervoor?

Dit is uitgesteld omdat er grote zorgen zijn over DPS-meters. Als we dit systeem in de huidige vorm zouden toevoegen, vrees ik dat spelers zouden ruziën over het wel of niet gebruiken van zo’n DPS-meter. We moeten daarom nog besluiten of het gebruik van een DPS-meter mogelijk zal worden gemaakt. Op het moment discussiëren we over add-ons waarmee je designveranderingen in de interface maakt, zodat je bijvoorbeeld skins kunt gebruiken.

Een half jaar nadat A Realm Reborn verscheen, overwogen we om add-ons te implementeren. Toen dachten we erover na om de add-ons in de pc-versie mogelijk te maken, en om dezelfde functies later op de PlayStation 3 en PlayStation 4 beschikbaar te stellen. We hebben echter ontdekt dat dit moeilijk is op de consoles, omdat er te weinig opslagruimte op de systemen is.

Onze grootste zorg is dat door het toevoegen van add-ons een te groot verschil ontstaat tussen de pc-versie en de game op de andere platformen. We hebben deze functionaliteit daarom uitgesteld. Dat betekent overigens niet dat onze plannen voor add-ons zijn gedropt, maar we willen ons eerst richten op officiële functies voor de game.

Aangezien er nog geen API is: wat vind je van de add-ons die spelers zelf maken, zoals de onofficiële API?

Final Fantasy 14 is ook speelbaar op de PlayStation 4 en PlayStation 3, waarop deze onofficiële add-ons niet beschikbaar zijn. We willen deze alternatieven daarom niet proactief steunen vanuit het FF14-team.

Als pc-gamer ben ik persoonlijk niet tegen het gebruik van door spelers gemaakte add-ons. Ik denk wel dat die add-ons alleen gebruikt moeten worden voor je persoonlijke vermaak. Sorry, ik kan helaas niet meer dan dat zeggen, ik hoop dat je het begrijpt. :P [originele emoticon – red.]

Gear-progressie is altijd vrij verticaal geweest - spelers proberen vooral gear met specifieke statistieken te bemachtigen. Er zijn alleen specifieke stukken uitrusting die als het ‘beste’ worden gezien, wat geen ruimte geeft voor variatie. Is dat iets dat je ooit zou willen veranderen?

Sommige spelers willen graag hun wapens naar eigen smaak aanpassen, zodat ze bijvoorbeeld bepaalde vaardigheden eraan kunnen toevoegen of bepaalde aanvallen kunnen versterken. Tegelijkertijd willen andere spelers vooral specifieke statistieken zoals accuracy, determination en critical hit rate verhogen, zoals dat nu al het geval is. Voor die eerste groep zou er in theorie ontzettend veel werk nodig zijn om al maar één stuk uitrusting te maken dat perfect is, waardoor het spel veel meer hardcore zou worden.

Misschien dat we dit in bepaalde content ooit zullen doen, maar we zijn dit niet van plan met de hoofd-uitrusting die je nodig hebt. Op het moment kunnen spelers nog steeds Materia toevoegen aan uitrusting met de daarvoor benodigde slots, zodat ze minder belangrijke statistieken kunnen aanpassen aan uitrusting die in patch 3.2 is toegevoegd. Voor minder hardcore spelers blijft dit echter teveel gedoe, dus we gaan proberen om dit proces makkelijker te maken.

Naarmate het spel ouder wordt, worden er ook een hoop nieuwe functies toegevoegd. Oude onderdelen zoals Grand Companies krijgen echter minder aandacht. Zijn die oude functies overbodig geworden door de nieuwe toevoegingen?

Nee. Neem inderdaad de Grand Companies: we hebben plannen om veel nieuwe content hiervoor toe te voegen in Patch 3.4. In de nieuwe content zal ook een nieuwe rang voor de Grand Companies worden toegevoegd. We hebben ons na het uitbrengen van Heavensward voornamelijk gericht op nieuwe content, maar we gaan ook functies toevoegen aan bestaande onderdelen van het spel. Daar werken we nu gelijktijdig aan.

Veel mmorpg’s gebruiken testservers, om nieuwe functies uit te proberen voor ze live gaan. Final Fantasy 14 wordt alleen maar intern getest. Waarom is dat?

Ik zou willen dat we nu meteen een testserver konden openen, maar er is helaas een reden dat dit niet kan. FF14 is een mmorpg die wordt voortgedreven door zijn verhaal, iets dat je zelden binnen dit genre ziet. Omdat het verhaal centraal staat, zijn we voorzichtiger met spoilers. Als we nu een testserver zouden openen, zouden we content moeten verwijderen zodat er geen spoilers op de servers te vinden zijn. De ontwikkeling van FFX14 wordt ver van tevoren gepland, dus content van de komende twee of drie patches is al op onze testserver beschikbaar. Er is ontzettend veel mankracht voor nodig om al die toekomstige patches spoilervrij voor de publieke testservers te maken. We richten ons voornamelijk op het maken van nieuwe content, dus we hebben hier helaas geen tijd voor. Hoe graag we dat ook zouden willen.