Waar blijven de grote PSVR2-games?

Daarnaast: kritische Hogwarts Legacy-streamers onder vuur en het meest intieme kijkje bij een gamestudio ooit.

Waar blijven de grote PSVR2-games?

Excuus voor alle lunchlezers, de nieuwsbrief is een paar uur later vandaag! Ik zat diep in de montage van een nieuw project waar ik binnenkort meer over te vertellen heb. Deze week hebben we het over de introductie van Sony's nieuwe VR-bril, die wordt geteisterd door een tekort aan games, blikken we nog eens terug op de Hogwarts Legacy-ophef en krijgen we het meest intieme kijkje ooit bij een gamestudio.

Deze editie van de nieuwsbrief is 1.231 woorden en neemt zes minuten van je tijd in beslag. We trappen af!

De eerste PSVR2-reviews zijn er - maar waar zijn de games?

  • De afgelopen paar dagen zijn de eerste recensies voor Sony's nieuwe VR-bril online verschenen.
  • De strekking is grotendeels hetzelfde: het is een goede headset, maar waar zijn de games?
  • De aanwezigheid van concurrent Meta is duidelijk voelbaar. Zij bouwden jarenlang aan VR, maar de laatste tijd lijkt het slecht te gaan.

Sinds de eerste Oculus Rift heb ik nagenoeg iedere virtualrealitybril getest. En ik durf eerlijk te zeggen dat Sony's nieuwe PSVR2 de beste is die ik ooit voor mijn ogen heb gehad. De resolutie is verbluffend hoog, oogtracking zorgt dat games er mooier uit kunnen zien en de hoofdband van de eerste PSVR maakt zijn terugkeer, waardoor het apparaat vederlicht aanvoelt.

Maar dat is de hardware. Qua games is het andere koek bij Sony: de grootste klapper deze launch is Horizon: Call of the Mountain, wat oprecht een goede VR-game is! Maar die game schittert in een verder wat duffe lijst vol met spellen die eerder op allerlei andere platformen zijn verschenen. Het zal de hardcore PlayStation-fan een worst wezen als ze geen andere headsets hebben gehad. Maar had je ooit een PCVR-bril of een Quest 2? Dan verkoopt Sony erg veel oude koek. En de grootste klappers van concurrenten, zoals Half-Life Alyx en Asgard's Wrath, zijn bij Sony nog steeds niet te spelen.

De wat hoge prijs zorgt er vermoedelijk ook voor dat PSVR2 nooit een massaproduct zal worden. De bril zelf is 600 euro, waarnaast je ook nog een PlayStation 5 nodig hebt. Bij elkaar ben je meer dan duizend euro kwijt - en dan moet je ook het geluk hebben dat ergens een PlayStation 5 op voorraad is.

Maar tegelijkertijd is het te vroeg om Sony nu al af te schrijven. De eerste PSVR kampte met dezelfde problemen plus veel kinderziektes, maar verkocht uiteindelijk verrassend goed. En Sony betreedt ditmaal een markt die zich in een gekke situatie verkeert. Concurrent Meta, die verreweg het meeste in VR investeerde, heeft afgelopen jaren weinig nieuwe hits op zijn platform gehad. Zij lijken meer bezig te zijn met het bouwen van een eigen metaverse, waardoor ze als game-uitgever steeds minder actief zijn. Er ontstaat een gat, waar Sony nu in kan springen.

Maar dan moeten ze wel meer unieke games uitbrengen. Later deze week zouden er vijf nieuwe worden onthuld, hopelijk zit er wat leuks tussen.

Ben je een kritische streamer? Ook dan worden critici boos als je Hogwarts Legacy speelt

  • Hogwarts Legacy is ondanks zorgen over Rowling's transfobe politieke campagnes een hit.
  • Critici vallen inmiddels media aan als ze aandacht aan de game besteden, zelfs als ze in hun coverage kritisch zijn.

Eerder deze maand had ik het al even over Hogwarts Legacy. De Harry Potter-game lag gevoelig, omdat gamers worstelen met de originele boekenauteur J.K. Rowling. Afgelopen jaren investeerde ze in transfobe, politieke initiatieven. Koop je de game, dan gaat een deel van de royalties naar haar - en betaal je volgens critici indirect mee aan haar campagnes. Sommige sites schreven daarom geen recensies over de game, fora verboden discussies erover. Het heeft waarschijnlijk weinig teweeggebracht: het spel staat hoog in alle hitlijsten.

Afgelopen week werd echter duidelijk hoe fanatiek sommige critici zijn. Dat was het meest opvallend bij YouTuber en Twitch-streamer Girlfriend Reviews, die tijdens een stream van de game werd weggepest door boze kijkers. In onderstaande video doet ze haar verhaal:

Het gekke aan dit: de streamer is helemaal niet lyrisch over de game. Ze noemt hem matig, is kritisch over de transfobe standpunten van Rowling en heeft het ook over antisemitische spelpersonages waar ze zich als joodse gamer aan ergert. Maar al die standpunten zijn niet genoeg om de meest boze kijkers te sussen. Zij vinden alle aandacht voor de game slecht, omdat er een kleine kans bestaat dat sommige kijkers alsnog geneigd zijn het spel te kopen.

Ze brachten de streamer tot tranen en dachten daarmee gewonnen te hebben, maar het voelt alsof ze hun eigen standpunt juist in de weg zitten. Door zo met de botte bijl zelfs kritische media aan te pakken, demoniseren ze hun eigen groep. Als je mensen die jouw standpunt delen tegen jou in het harnas jaagt, houd je uiteindelijk juist minder bondgenoten over.

Bovendien riskeer je op deze manier de meest kritische stemmen binnen media ook niks meer willen schrijven of maken - en is er online minder aandacht voor die kritiek. Ga zo door, en het internet bestaat alleen nog uit kritiekloze recensies over deze game, wat me juist het tegenovergestelde lijkt van wat ze hier proberen te bereiken.

Het meest intieme kijkje in een gamestudio ooit

  • In een videoserie van 32 afleveringen laat Double Fine zien hoe Psychonauts 2 werd gemaakt.
  • Het is een intiem kijkje bij een grote gamestudio.
  • Normaal gesproken zijn zulke bedrijven zeer geheimzinnig, wat het kijkje bij Double Fine extra uniek maakt.

Gamebedrijven zijn héél bang dat er dingen naar buiten lekken. Toen ik vorig jaar bij The Pokémon Company langs was om de nieuwe Pokémon-game te proberen, moest ik zelfs met een speciaal pasje naar de wc, zodat ze zeker wisten dat ik niet stiekem het pand probeerde te infiltreren. Het is een houding uniek aan de game-industrie: grote muzikanten of filmmakers geven pers vaak veel vrijer toegang.

Tim Schafers studio Double Fine is de grote uitzondering. Daar loopt al lange tijd een filmcrew rond, die in een eerdere serie documenteerde hoe hun crowdfundinggame werd ontwikkeld. Diezelfde crew heeft de afgelopen jaren ook de ontwikkeling van Pyshonauts 2 gedocumenteerd, wat resulteert in een bijzonder intieme reeks afleveringen - allemaal gratis te zien op YouTube.

Ik ben nu door ongeveer een derde heen en het is fantastisch. Soms is het een soort tijdcapsule waarbij je hun reacties ziet op toen moderne technologie - je ziet ze pielen met de eerste PSVR en hun zorgen uiten over welke kant zulke technologie op kan gaan. Andere afleveringen zijn weer persoonlijker, bijvoorbeeld wanneer een werknemer na 15 jaar realiseert dat hij Californië niet kan betalen en moet verhuizen, maar Schafer hem aanbiedt vanuit huis uit te werken.

De documentaire schetst vooral een positief portret van de studio - geen wonder, ze maken het immers zelf. Maar het laat ook zien hoe houtje-touwtje gameontwikkeling kan zijn. Hoe het geld voor een game ineens middenin de productie op kan gaan omdat een investeerder zich terugtrekt, of hoe het meest minimale gebouwd moet worden om uitgevers te imponeren. Hoe verder ik kom, hoe meer het als een klein wonder aanvoelt dat games überhaupt uitkomen.

Ook interessant deze week

  • De studio achter de bijzondere flipper-rpg Beast Breaker moest vorig jaar zijn deuren sluiten. YouTuber BlanK legt in een video uit wat de game zo goed maakte.
  • Deze week pas ontdekt: Solid Snake-acteur David Hayter speelt ook de hoofdrol in de oude film Guyver: Dark Hero, een soort gritty Power Rangers-kloon gebaseerd op een Japanse manga.