Sword and Sworcery
De onverwachte en gedoodverfde favoriet van de Game Developer Conference 2010 is eindelijk uit.
Denk aan een mengelmoes van The Legend of Zelda en Ico, en je hebt Superbrothers: Sword & Sworcery EP. De game richt zich vooral op het ontdekken en onderzoeken van gebieden, waar de nodige simpele puzzels zijn om op te lossen. Vechten zul je niet vaak doen (jammer, want gevechten zijn eenvoudig maar leuk), wat betekent dat je vooral ronddoolt door de spelwereld. Een atmosferische ervaring die dankzij de soundtrack een diepe indruk achterlaat. Dit is een spel dat je thuis, alleen en met een koptelefoon op moet spelen.
Ondanks de stijlvolle, pixelachtige beelden zijn de meeste interacties in Sword & Sworcery soepel en met detail geanimeerd. Hierdoor voelt de wereld een stuk levendiger aan dan je waarschijnlijk gewend bent van een pixelgame. Niks nieuws voor een indiegame, maar gezien de lekkere beelden draagt het alleen nog maar meer bij aan de sterke atmosfeer.
Interessant is de Twitter-implementatie die je in het spel vindt. Elk gesproken woord in de game bestaat uit hooguit 140 tekens en zijn met een druk op de knop te plaatsen in je timeline. Dit klinkt penetrant maar is optioneel en subtiel genoeg in de UI weggewerkt om niet tot last te zijn. Het is een perfecte manier om momenten uit de game die je geinig vindt direct te delen met al je vrienden. Iets dat je genoeg gaat doen, gezien het grappige en absurdistische script dat volledig in de tweede persoon is geschreven.