Steamworld Dig 2
Meer Metroid dan Minecraft.
Wie een paar screenshots van Steamworld Dig 2 ziet, zal al snel aan Minecraft denken. Net als in het bekende blokkenspel moet je immers onder de aardkorst graven om op zoek te gaan naar materialen voor nieuwe upgrades. In de praktijk heeft deze indiegame echter een stuk meer gemeen met bijvoorbeeld Metroid.
Je gaat in Steamworld Dig 2 opzoek naar de hoofdrolspeler van het vorige deel. Die is op mysterieuze wijze ergens in een oude mijnschacht verdwenen, waardoor er maar één manier is om hem terug te vinden: door te graven. Met een pikhouweel kun je aan alle kanten stenen wegtikken, om je een weg te banen naar oude grottenstelsels.
Tijdens je tocht door het ondergrondse verzamel je niet tientallen soorten erts zoals in andere graafgames. In plaats daarvan zul je alleen kostbare edelstenen in je inventaris bewaren, die je in het dorpje in de bovenwereld weer kunt verkopen. Dat geld gebruik je vervolgens om nieuwe upgrades aan te schaffen om je graaftocht efficiënter te maken. Zo kun je bijvoorbeeld je toorts langer licht laten geven, zodat je langer onder de grond kunt blijven, of je pikhouweel upgraden om sneller erts weg te slaan.
Met de hand ontworpen
Gebieden zijn niet willekeurig gegenereerd zoals in bouwspellen, maar vooraf ontworpen door de ontwikkelaar. Dat klinkt als een klein detail, maar heeft een significante impact op het verloop van de game. Upgrades verspreid door de game maken weer andere locaties toegankelijk, waardoor je heen en weer moet reizen om de volledige mijn te verkennen. Het betreft een vorm van verkenning die we vaak in games zoals Metroid en Castlevania zien. In Steamworld Dig 2 komt dit verrassend goed tot zijn recht.
In de mijnen stuit je af en toe op afgelegen grotten, met daarin op zichzelf staande minilevels. Dit zijn misschien wel de leukste onderdelen van de game. Omdat ze losstaan van de grote gamewereld, vind je hierin namelijk vaak de meest creatieve omgevingspuzzels. Zo moet je bijvoorbeeld selectief bommen laten afgaan om het juiste pad open te laten gaan, of een kettingreactie veroorzaken zodat je een edelsteen kunt bereiken.
Deze combinatie van leuke levels, verkenning en nieuwe upgrades zorgt ervoor dat je altijd wel geprikkeld wordt om verder te spelen. Er is altijd wel een hoekje van de gamewereld waar je net niet bij komt, zonder dat je precies weet wat je nodig hebt om je tocht daar voort te zetten. En dat ontdek je alleen maar door verder te spelen.
Heel lang zul je echter niet in de grotten van Steamworld Dig 2 graven. Race je door het verhaal heen, dan ben je er na een uur of vier al doorheen. Je kunt zo’n tien uur in de game steken als je alle upgrades wil vinden en ieder hoekje wil verkennen. Op zich een prima speelduur voor een game van 20 euro, maar we benadrukken het toch maar even.
Conclusie
Steamworld Dig 2 laat je graven zoals in Minecraft, terwijl je verkent zoals in Castlevania en Metroid. Combineer dat met de verrassend toffe zelfstandige grotlevels en je hebt een solide avontuur, dat je toch zeker een uur of tien bezig kan houden.
Plus: Zelfstandige grotlevels zijn leuk, constante drang om te verkennen
Min: Beetje kort