Preview: ReCore

De pijn van Mighty No. 9 herhaalt zich.

Preview: ReCore

Het idee achter ReCore lijkt ons zo gaaf. Toen we vorig jaar een eerste trailer te zien kregen, zagen we een in de woestijn verdwaalde vrouw en haar robot. Een machine waar ze een band mee leek te hebben. Of nou ja, de bal hierin: al snel bleek immers dat de kern van de robot zijn ziel bevat en dat die makkelijk over te dragen is. Die ene trailer van ReCore doen denken aan Ico en The Last of Us.– Het leek op een reis waarin je metgezel wel eens een diepe indruk zou kunnen achterlaten.

💡
Dit artikel verscheen eerder op Gamer.nl.

We waren daarom ook verrast toen er op E3 2016 een nieuwe trailer verscheen. Weg was de emotionele band tussen mens en robot - ReCore zag er ineens uit als een snelle platformer, waarin vooral actie belangrijk is. Een vreemde gewaarwording, die tegelijk ook wel logisch is: Mega Man-bedenker Keiji Inafune staat immers aan het roer van de game.

Toen we op Gamescom nog eens met de game aan de slag mochten, werden de achterliggende systemen een stuk duidelijker gemaakt. ReCore is een open platformgame, die elementen combineert van Mega Man Legends en Metroid Prime - een reeks waar mensen van medeontwikkelaar Armature Studios aan hebben gesleuteld. Je gaat met je robots op verkenning, waarbij je vechtend en springend door de wereld beweegt. De wereld is semi-open. Je kunt steeds kleine gebieden verkennen, waarna je het verhaal weer verder moet spelen om nieuwe delen te bereiken. Dat geeft je de vrijheid om bijvoorbeeld springpuzzels in grotten in eigen volgorde te verkennen

De robots bieden de nuance tijdens gevechten. Je kunt deze machines voorzien van nieuwe pantsers, met hogere statistieken en bijzondere kleuren. De kleur van dit pantser bepaalt waar hij precies sterk tegen is. Loopt jouw robot in het groen rond? Dan geeft 'ie extra harde klappen aan andere groene machines. Dat systeem moet ervoor zorgen dat je constant op zoek bent naar nieuwe gear voor je robots. Je verzamelt blauwdrukken en materialen, waarmee je de extra onderdelen zelf kunt maken.

Weinig om het lijf

Een leuke basis, maar heel veel meer lijkt ReCore nog niet om het lijf te hebben. De demo die wij op Gamescom kregen was daarbij tekenend. De ontwikkelaar nam ruim de tijd om iedere robot zijn of haar nieuwe onderdelen aan te doen - vermoedelijk omdat er niet zo heel veel meer te zien was tijdens de demo.

Die zogenaamd semi-open spelwereld mochten we niet verkennen tijdens onze sessie - er was hooguit tijd om een verborgen schatkist bovenop een berg te openen, die de eerste vijf pogingen weigerde te openen. Het is een hardnekkige bug die we een game vroeg in ontwikkeling nog kunnen vergeven, maar ReCore staat gepland voor 13 september 2016. Het spel zou dus al grotendeels klaar en opgepoetst moeten zijn. Details zoals een slechte volumemix, waardoor de muziek superluid staat en het dialoog op fluisterniveau hangt, halen je ook makkelijk uit het spel.

Het is lastig om dan niet te denken aan die ene andere game van Keiji Inafune, die onlangs flink onder vuur kwam te liggen. Met Mighty No. 9 moest de vader van Mega Man bewijzen dat hij buiten Capcom kan floreren, maar het eindresultaat bleek een ramp te zijn. Wat wij van ReCore hebben gezien, doet ons vrezen voor een herhaaloefening daarvan. Zelfs Microsoft lijkt zich daar al op voor te bereiden: de game had een jaar geleden nog de allure van een Triple A-titel, maar inmiddels heeft hij een prijskaartje van 'slechts' 40 euro.

Het is tragisch, want Inafune krijgt juist nu de ruimte om zijn ideeën uit te werken. Dat hij interessante visies heeft over robotica schemerde in de eerste CGI-trailer en zijn eerdere games al door. Neem bijvoorbeeld Mega Man. Die reeks begon ooit als een simpele serie actiegames, maar besteedde in iedere game meer aandacht aan de relaties tussen mensen en robots. Thema’s waar hij in nieuwe reeksen veel ruimte voor kan krijgen, maar helaas zijn die spellen tot nu toe de moeite niet waard.