Preview: Planet Coaster

Pixarpark.

Preview: Planet Coaster

We zitten al een tijdje op Planet Coaster te wachten. In maart speelden we immers al een vroege alfaversie van de pretparksimulator, die toen slechts de meest basale elementen bevatte. Inmiddels is er zo ongeveer een half jaar voorbij en is de ontwikkeling van het spel een stuk verder gevorderd. Sterker nog: de versie die wij op GamesCom te zien kregen, lijkt al verdraaid volledig te zijn.

💡
Dit artikel verscheen eerder op Gamer.nl.

De gelijkenissen tussen Planet Coaster en het befaamde Rollercoaster Tycoon zijn geen toeval. De game wordt immers ontwikkeld door Frontier, de mensen die ook aan Rollercoaster Tycoon 3 sleutelden. De ontwikkelaar heeft zich in de afgelopen jaren vooral beziggehouden met ruimtesimulator Elite: Dangerous, maar keert met Planet Coaster terug naar een bekend genre.

Frontier's terugkeer naar de pretparksim doet aan nog een game denken, namelijk Cities: Skylines. Je kunt net als in die game namelijk inzoomen totdat je bovenop de bezoekers zit, waarvan je iedere stap in de game kunt volgen. De stijl van het spel maakt dit ook verdomd leuk om te doen. Iedere bezoeker ziet er uit als een Pixar-personage, die met een overdreven animatiestijl ook duidelijk zijn stemming laat zien. Zo zie je zelfs op een grote afstand of iemand blij of tevreden is.

Planet Coaster is echter geen kijkdoos, het is een simulatiegame. In onze eerdere preview hadden we het al uitgebreid over de basiselementen van het spel. De modulaire bouwstukken van de eerste alfa zijn nog steeds intact - je kunt een gebouw met een beetje geduld volledig aanpassen, waardoor je in theorie alle tentjes van je favoriete pretpark kunt namaken. Je kunt de diepte van de kaart naar eigen smaak aanpassen - wat je in staat stelt om bijvoorbeeld een pretpark in een grottenstelsel te maken. Een ingebouwde deeloptie zorgt ervoor dat je creaties makkelijk beschikbaar stelt voor andere Steam-gebruikers.

Snel een achtbaan neerzetten

De vorige keer dat we over Planet Coaster schreven, was de achtbaanbouwer nog niet present in het spel. Met wat cheats kon je twee van deze attracties neerzetten en uitbouwen, maar de functie was duidelijk nog niet af. Dat was wel anders in de demo die we onder onze ogen kregen. Met een flinke set knoppen heb je verrassend veel invloed over hoe je attractie beweegt. Je geeft namelijk niet alleen aan of een achtbaan links, rechts, boven of beneden beweegt - je kunt zelfs de positie op het spoor bepalen.

Een gladstrijkoptie laat je kleine oneffenheden uit je creatie halen, terwijl een afmaakknop automatisch een route terug naar het startpunt bouwt. Wel zo handig, want je hoeft hierdoor niet de suffe rit naar huis te maken nadat je tijd en energie in een toffe set loopings hebt gestoken. Ook handig: je kunt achteraf je baan testen, om te zien hoe spannend, misselijkmakend en snel hij is. Factoren die zijn populariteit in het park kunnen bepalen.

Diepere simulatie

Ook buiten de achtbanen zit er een diep simulatiespel in Planet Coaster verborgen. Neem bijvoorbeeld de infrastructuur van je park. Inefficiënte wegen kunnen leiden tot verstoppingen, waardoor mensen vast komen te staan en gefrustreerd raken. Dat heeft weer effect op andere delen van je locatie, zoals bijvoorbeeld moeilijk bereikbare eettentjes. Tentjes waarvan je het personeel overigens kunt trainen, om in mogelijk drukke situaties sneller te werken. Opgeleid personeel is sneller tevreden en vraagt bijvoorbeeld minder snel om loonsverhoging.

Ieder klein winkeltje kan naar eigen smaak worden aangepast - zodat je er producten van de juiste prijs, in de juiste aantallen en op de perfecte plek aanbiedt. Het zorgt ervoor dat geen enkel onderdeel van je park vanzelfsprekend aanvoelt. Het runnen van je bedrijf moet hierdoor zelfs later in de game spannend aanvoelen, waardoor je niet stopt met spelen na het bouwen van die ene, gave attractie.