Outland

Outland leent een spelmechaniek van tien jaar geleden en maakt er iets moois van. Een platform-game vol silhouetten.

Outland

Het is bijna tien jaar geleden dat ontwikkelaar Treasure de arcadeklassieker Ikaruga in thuisland Japan uitbracht. De game was één van de vele bullet hell shooters, een daar populair genre waarbij je grote aantallen kogels moet ontwijken die in patronen op je af komen. Ikaruga deed echter iets nieuws: een schild om je schip kon met een druk op de knop veranderen van kleur. Was hij blauw, dan absorbeerde hij alle blauwe kogels die op je afkwamen. Rood deed hetzelfde met rode kogels. Opeens moest je niet alleen letten op je positie op het scherm, maar ook welk schild je nodig had om te overleven. Het was een hit: de game werd tweemaal opnieuw uitgebracht op spelcomputers en de meest recente re-release, op de Xbox 360, scoort gemiddeld een 87 op Metacritic.

💡
Deze review verscheen eerder op Bright.

De kans is groot dat er bij Housemarque, de ontwikkelaar van Outland, ook een Ikaruga-fan aanwezig is. Centraal in dit spel staat namelijk een fotokopie van het schildmechaniek uit de shooter, waarbij zelfs de kleuren - blauw en rood - hetzelfde zijn. Maar dit is niet erg, want hoewel er ook hierin vaak kogels als wespennesten op je afvliegen, wordt het idee op genoeg nieuwe manieren gebruikt om het een interessante, frisse game te maken. Dit kan ook niet anders, want het spel is een platformer, een totaal ander genre dan Ikaruga. Zo zorgt het wisselen van kleuren er niet alleen voor dat je schade kunt absorberen, maar ook dat bepaalde platformen verschijnen en verdwijnen. In het begin lijkt dit niet meer dan een grappige bijkomstigheid, maar later in het spel zul je bijna net zo vaak moeten verkleuren als dat je moet springen.

Kleurrijke achtergronden geven Outland sfeer, maar opvallender is wat er op de voorgrond gebeurt. Deze bestaat (zoals in Limbo) voornamelijk uit silhouetten, doorspekt met oranje, rood en blauw als basiskleuren om aan te geven wat je waar moet toepassen. Het geheel krijgt extra leven dankzij soepele animaties.