Motorstorm Apocalypse

Er is steeds meer variatie binnen het racegamegenre. Motorstorm: Apocalypse draagt hier aan bij met zijn doemscenario.

Motorstorm Apocalypse

Waar vele nieuwe racegames enkel innoveren met verfijnde en toegevoegde mechanieken, moet Motorstorm: Apocalypse het vooral hebben van zijn setting. Jij bent een Motorstormer, een racer die de wereld over vliegt om aan de meest spectaculaire wedstrijden mee te doen. Dit keer is er een parkours uitgezet in een stad aan de Amerikaanse westkust, die wordt geteisterd door aardbevingen. De evacuatie van de bewoners is al begonnen, maar er zijn nog verschillende groeperingen die weigeren hun woonplaats te verlaten.

💡
Deze review verscheen eerder op Bright.

Je gaat, gezien de situatie, redelijk naakt de track op: met alleen de mogeljkheid om andere auto's een kleine ram te geven en ze met een boost te passeren. Dit helpt flink mee aan het gevoel van ontsnapping en kwetsbaarheid. Je kunt alleen maar hopen dat je alle vliegende brokstukken ontwijkt en de finish bereikt.

De setting zorgt voor een gevoel van bombasme, maar gameplaytechnisch wordt er weinig nieuws gedaan in Motorstorm: Apocalypse. Een verhaalmodus werd toegevoegd, maar in essentie is dit alsnog een serie racetracks, met scènes tussendoor om de illusie te wekken dat de races iets met elkaar te maken hebben. Het is alsnog een leuke manier om de banen een voor een langs te lopen, met een oplopende moeilijkheidsgraad.

De setting en timing zijn wat ongelukkig, gezien de ramp in Japan. Uitgever Sony liet eerder deze week daarom weten media-aandacht te beperken.