Is dit het einde van Humble Bundles en schimmige Steam-doorverkoopsites?

Verder: discriminerende jrpg's en Octopath Traveler II lijkt op Elden Ring.

Is dit het einde van Humble Bundles en schimmige Steam-doorverkoopsites?

Wie een Steam-game voor weinig wil, kan er vaak eentje kopen op een externe, schimmige website. Het is al jarenlang een ethisch dilemma, want schoffeer je de makers niet als je hun games via die route koopt? Nu legt Valve die webwinkels aan banden.

Verder deze week: de maker van Final Fantasy XVI vond de term 'jrpg' discriminerend, maar kunnen we nog af van die genrenaam? En het nieuwe Octopath Traveler II, één van die jrpg's, maakt een buitengewoon goede indruk.

'Een 'jrpg'? Dat vond ik ooit discriminerend'

  • Tijdens een mediatour voor Final Fantasy XVI sprak producent Naoki Yoshida met meerdere journalisten.
  • Het ging daarbij vooral over de game, maar in één interview had hij het over de bredere term 'jrpg', ofwel 'Japanese role-playing game'.
  • Yoshida vond die term ooit discriminerend, omdat op die manier rpg's uit Japan werden buitengesloten van de lijst rpg's uit andere landen.

"Het hangt af van wie je het vraagt", zei Yoshida tegen een interviewer van Skill Up. "Maar toen deze term vijftien jaar geleden voor het eerst verscheen en wij ontwikkelaars hem voor het eerst hoorde, toen werd het gezien als discriminerend".

Lokalisatiebaas Koji Fox, die als vertaler bij het gesprek zat, verduidelijkt: "We gingen een rpg maken, maar werden in een hokje geplaatst. Dat voelde als discriminatie".

Het is een standpunt dat ik zelf nog niet eerder voorbij zag komen. Het genre 'jrpg' werd ooit gebruikt om rpg's afkomstig uit Japan te onderscheiden van westerse titels, maar in afgelopen jaren is de term een eigen leven gaan leiden. Het is een naam geworden voor een specifiek subgenre binnen rpg's, dat meer draait om lineaire verhaalvertelling en beurtelingse gevechten.

Inmiddels worden westerse games zelfs bestempeld als jrpg. CrossCode en Chained Echoes zijn bijvoorbeeld van Duitse makelij, maar beide voelen door hun spelsystemen en visuele ontwerp als een traditionele jrpg. South Park: The Stick of Truth oogt door zijn cartoonstijl hartstikke westers, maar het vechtsysteem laat zich alleen als een jrpg omschrijven.

We zien dat Japanse popmuziek wordt bestempeld als j-pop, terwijl animatiefilms uit het land 'anime' worden genoemd. Maar waar die twee meestal worden gemaakt voor een Japans publiek en gegrond zijn in de cultuur, wil Yoshida een game maken voor gamers wereldwijd. Dan wringt het.

Wellicht is dat ook waarom Final Fantasy XVI zo afwijkt van de conventionele jrpg-clichés. Het oogt realistisch, vindt plaats in een westers ogende wereld en het vechtsysteem lijkt eerder op dat van God of War dan op voorgaande Final Fantasy's.

Yoshida heeft tegelijkertijd een sleutelrol binnen Square Enix. Hij wist het geflopte Final Fantasy XIV te transformeren in de meest lucratieve game van het bedrijf en staat met Final Fantasy XVI aan het hoofd van de meest toonaangevende game die het bedrijf deze generatie zal maken. Een game die moet laten zien dat Square Enix wereldwijd succesvol kan zijn - het bedrijf heeft immers zijn westerse studio's onlangs afgestoten.

Toen ik hem een tijdje terug vroeg hoe hij met die druk omging, was hij trouwens laconiek. "Als het me teveel wordt ga ik even snowboarden, en dan gaat het wel weer".

Octopath Traveler II is fenomenaal in zijn subtiliteit

  • Afgelopen week verscheen de nieuwe jrpg Octopath Traveler II.
  • Net als in het vorige deel kun je spelen met acht personages, ieder met hun eigen verhaallijnen.
  • Het spel is op veel kleine punten verbeterd, maar schittert vooral door zijn subtiliteit.

Over jrpg's gesproken. De eerste Octopath Traveler voelde voor mij als instinker. Alles van die game was gemaakt om mij als fan van games als Chrono Trigger en Final Fantasy VI te paaien, zoals de prachtige pixelstijl en het beurtelingse vechtsysteem. Maar zodra je daar doorheen prikte, bleef een oppervlakkig spel over. De rpg leunde op acht hoofdrolspelers met ieder een eigen verhaal, maar deze acht spraken nooit met elkaar. Hierdoor voelde het alsof je acht kleinere verhaaltjes doorspeelde. Daarnaast was de wereld saai, eentonig en waren er amper leuke geheimpjes.

Ik zit nu een uur of tien in het vervolg, dat al deze pijnpunten heeft aangepakt. Extra dialogen en missies voor duo's zorgen dat je team vaker met elkaar in gesprek gaat en de acht verhalen samensmelten tot een geheel. Het continent dat je verkent bestaat uit landen in variërende stijlen, vol geheime kamertjes en schatkisten om je geprikkeld te houden.

Maar misschien wel het bijzonderste aan Octopath Traveler II is de subtiliteit van veel optionele missies. Je komt vaak iemand tegen die je hulp nodig heeft, maar de game is dan niet expliciet over wat je moet doen. Er zijn hier geen grote, gele uitroeptekens of markeringen op de kaart die je de juiste kant op sturen, je mag het allemaal zelf uitzoeken.

Soms is de opdracht zelfs bewust misleidend geformuleerd. Zo is er een npc die je steeds weer vraagt om nieuwe dingen, totdat tovenaar Osvald zijn 'scrutinize'-vaardigheid gebruikt om deze persoon te doorgronden, waarna je ontdekt dat ze met je lopen te sarren. De game zit vol met zulke gekke geheimpjes die zijmissies leuk maken. In andere games zou je deze opdrachten voltooien omdat je er een beloning voor krijgt, maar in Octopath Traveler II zijn het puzzels die op zichzelf ook leuk zijn om op te lossen.

Bloomberg-journalist vergeleek het terecht met Elden Ring. De onduidelijkheid zorgt dat je dieper de wereld in moet duiken om alles te begrijpen, waardoor je er nog dieper in wordt gezogen. Het resultaat is een fantastisch spel.

Het einde van de grijze Steam-markt

  • Valve legt aan banden hoeveel Steam-codes ontwikkelaars mogen genereren.
  • Per game mogen nu nog maar vijfduizend codes worden gemaakt. Wil je er meer, dan moet Valve oordelen of daar een goede reden voor is.
  • Het maakt waarschijnlijk een einde aan de grijze markt voor Steam-games. Veel spellen worden via andere webwinkels verkocht, vaak voor een bedrag lager dan op Steam zelf.

Elden Ring kopen? Op Steam betaal je 60 euro voor de game. Maar als je naar een andere webwinkel gaat, is dat nog maar 40 euro. Dan krijg je een Steam-code, zodat je het spel gewoon op Valve's platform kunt spelen.

Die lagere prijzen zijn leuk voor koopjesjagers, maar brengen ook al een paar jaar kopzorgen met zich mee. In de eerste plaats voor Valve: zij krijgen geen commissie op games die via zo'n omweg worden verkocht, waardoor ze feitelijk verlies maken op klanten die deze route bewandelen. Ze betalen immers wel voor je bandbreedte als je de game via Steam downloadt.

Daarnaast zijn er anekdotische verhalen over de schimmige manieren waarop Steam-codes worden bemachtigd voor de doorverkoop. Oplichters proberen ontwikkelaars te hacken en zo codes te stelen, doen zich voor als journalisten of misbruiken VPN's om games in landen met slechte koersen te kopen, waardoor de gamemaker weinig tot niks verdient aan de verkoop van deze games. De prijs bij zulke doorverkoopsites ligt lager, maar van de winst gaat dus een stuk minder naar de originele makers.

Valve's new stance on Steam keys: what to know?
[The GameDiscoverCo game discovery newsletter is written by ‘how people find your game’ expert & company founder Simon Carless, and is a regular look at how people discover and buy video games in the 2020s.] So, we’re back from DICE, where we saw Snow Crash

In nieuwe regels legt Valve dit soort praktijken aan banden. Gamemakers kunnen nog maar tot vijfduizend codes genereren voordat een medewerker van het bedrijf verdere codes moet goedkeuren. Testcodes, specifiek bedoeld voor journalisten en testers, zijn beperkt tot 2.500 per game.

Valve benadrukt daarnaast dat doorverkopers niet zomaar worden gedoogd: "Als je een extreme hoeveelheid codes aanvraagt en Steam-klanten niet een vergelijkbare deal biedt, dan wordt je verzoek mogelijk geweigerd en verlies je de mogelijkheid om nieuwe codes aan te vragen", aldus de regels.

Het betekent wellicht ook het einde van websites als Humble Bundle, die gamers een bundel Steam-spellen laten kopen voor een klein bedrag. "Het is belangrijk dat je Steam-klanten niet een slechtere deal geeft dan kopers van je codes", benadrukt Valve namelijk. En dat is precies het geval als je ook bij Humble een bundel haalt.

Verder interessant deze week

  • Ik stuitte deze week op een oude tv-reclame voor de game Pitfall. In de hoofdroll: een jonge Jack Black.
  • Seizoen drie van The Mandalorian is begonnen!
  • The Pokémon Company kondigde deze week hun plannen aan voor 2023. Scarlet en Violet krijgen dlc in het najaar en na vier jaar verschijnt eindelijk hun slaaptracker. De bijbehorende gadget heeft een hilarische naam: de Pokémon Go Plus...Plus.
  • Ik speelde voor Gamer.nl de Yakuza-spinoff Like A Dragon: Ishin. De review vind je hier.