Het gaat prima met de gamejournalistiek, claimt nieuw Nederlands onderzoek

Het gaat prima met de gamejournalistiek, claimt nieuw Nederlands onderzoek
Photo by CoWomen / Unsplash

Bijna de helft van alle Nederlanders duikt af en toe in een verhaal over videogames. Daarmee lijkt gamejournalistiek nog steeds relevant, al bereiken podcasts en influencers een veel groter publiek.

Dat blijkt uit een onderzoek van marktbureau The Invaders, dat de Nederlandse gamesector onder de loep nam. Kijk je naar alle Nederlanders, dan leest 43 procent verhalen over games. Daarvan doet 8 procent dat dagelijks, terwijl 35 procent minder frequent leest.

Deze editie van Gamepraat telt 750 woorden en neemt drie minuten van je tijd in beslag. Vind je dit leuk om te lezen? Stuur de nieuwsbrief door naar een vriend! Dat helpt al ontzettend.

Kijk je naar respondenten die identificeren als gamer, dan leest 64 procent graag over games. Dat is 7 procent dagelijks en 7 procent minder frequent. Bij die cijfers is gekeken naar mensen van achttien of ouder - de onderzoekers keken ook naar spelers tussen de 13 en 17 jaar oud, daarbij leest 58 procent (6 procent dagelijks, 52 procent minder frequent).

Eén ding wordt uit bovenstaande cijfers duidelijk: binnen de gamejournalistiek is vooral ruimte voor samenvattende, duidende verhalen. Slechts een fractie van de gamers zit bovenop het nieuws - het gros leest er slechts af en toe over.

Het is makkelijk om te denken dat influencers de markt het hardst te pakken hebben, maar het is belangrijk te inhouden hoe Nederlanders met content in aanraking komen. Sociale media is iets passiefs, waarbij berichten toevallig in je algoritme terechtkomen. De club die over games leest is kleiner, maar gaat er bewust naar op zoek - en voelt dus ook meer de drang zich te laten informeren.

Ook leuk: de onderzoekers keken hoeveel de vier grootste gamesites van Nederland worden gelezen. Dat ziet er als volgt uit:

De onderzoekers claimen dat websites over gaming in afgelopen periode vaker zijn bezocht - al wordt dat niet geduid met harde cijfers.

Zelf zou ik bij bovenstaande cijfers vooral de data over spelers tussen de 18 en 65 jaar serieus nemen. Hiervoor zijn namelijk duizend respondenten ondervraagd, terwijl bij de groep tussen 13 en 17 en de bredere Nederlandse bevolking in beide gevallen slechts 150 mensen zijn gesproken.

Verder interessant deze week

  • Chrono Trigger is vijf miljoen keer verkocht in dertig jaar tijd. Dat lijkt weinig, maar de afzetmarkt was dertig jaar terug vele malen kleiner - en origineel verscheen de game nooit in Europa.
  • Assassin's Creed Shadows is redelijk ontvangen, met een gemiddelde score van 81 op Metacritic.
  • Ook nieuw is Xenoblade Chronicles X: Definitive Edition, dat een 88 op Metacritic binnenhengelt.
  • Weer gerommel rond Hollow Knight: Silksong. De Steam-informatie voor de game is aangepast. Dat kan wijzen op een aankomende release, maar Team Cherry heeft de pagina al eens eerder aangepast zonder dat er daarna iets gebeurde.
  • Heel even leek het er op dat de omstreden Bam Margera niet in de remake van Tony Hawk's Pro Skater 3 en 4 zou worden toegevoegd. Dat besluit lijkt te zijn teruggedraaid.
  • Minecraft wordt niet free-to-play, belooft Mojang in een interview met IGN.
  • We zijn pakweg een week verwijderd van de volledige onthulling van de Nintendo Switch 2!

Tot volgende keer!