'Gamers versus Microsoft' moet vooral advocaten heel rijk maken
Hallo,
Een nieuwsbrief! Het kriebelt al langer, en Nederlandse nieuwsbrieven over games zijn er weinig. Het leek me leuk om dit vlak voor kerst eens te proberen, om zo het belangrijkste nieuws, mijn analyses en andere leuke dingen op een rij te zetten.
Hopelijk abonneer je en blijf je lezen!
Gamers versus Microsoft
- Een groep gamers is naar de rechter gestapt om Microsofts overname van Activision-Blizzard tegen te houden.
- Het is de grootste overname ooit in de game-industrie, waarmee Microsoft de maker van Call of Duty en Candy Crush Saga in handen wil krijgen.
- Sony verzet zich al langer tegen de overname, want Call of Duty is één van de grootste games op ook PlayStations.
- De gamers-rechtszaak is niet de eerste: de Amerikaanse marktwaakhond FTC wil via de rechter ook de overname tegenhouden.
Gamers zijn altijd al een bovengemiddeld assertieve fangroep geweest. Als een nieuwe game teleurstelt, is er geen andere groep die zo hard van zich laat horen en zelfs actievoert tegen de makers. Je ziet dat veel minder gebeuren bij fans van bijvoorbeeld films of muziek.
Het is makkelijk om de rechtszaak tegen Microsoft onder dat fanatisme te scharen: is dit een groep fans die bang is dat hun favoriete games door consolidatie minder goed worden? De praktijk is wellicht opportunistischer. Juridisch blog FOSS Patents vermoedt dat zowel de FTC als de nieuwe aanklagers denken dat de zaken niet gewonnen worden. Bij de FTC zouden ze naar de rechter stappen simpelweg om een klinkend antwoord te krijgen.
De gamers scharen zich onder een 'class-action'-zaak, en in de Verenigde Staten zouden advocaten vaak proberen op die manier bij een andere notabele zaak aan te haken, zoals die van de FTC. Een zaak met lage slaagkans en een hoog profiel is hun ideaal, want die leiden tot lange zittingen en tientallen uren die ze kunnen factureren.
Of wie weet is het minder cynisch, en zijn het oprecht bezorgde gamers en integere advocaten. Maar dan lijkt het mij gek om naar de rechter te gaan als de FTC dezelfde zaak aanvecht.
Chained Echoes verdient je aandacht
- De nieuwe JRPG Chained Echoes is in zeven jaar tijd gemaakt door één Duitse ontwikkelaar.
- De game verscheen op de dag van de Game Awards en net toen grote gamesites hun jaarlijsten hadden bepaald, waardoor hij achter het net vist voor de grootste.
- Dat terwijl het één van de beste games van 2022 is. Vind ik tenminste.
Wie me op Twitter volgt of Spelkost luistert, is geheid al moe van mijn lofzang voor Chained Echoes. Toch doe ik nog één gooi: dit is één van de beste games die ik dit jaar speelde, en eentje die Chrono Trigger kan evenaren.
Het is ook bijzonder om dit spel juist rond de Game Awards te spelen. Net als je leest hoe teams van honderden ontwikkelaars mooie games hebben gemaakt, laat één Duitser zien dat het ook alleen kan. Game-ontwikkeling is flexibel en fascinerend.
Eerder tikte ik een review, die je hier vindt.
Michel over God of War en het verlies van zijn vader
Ik heb zelf twee kinderen, wat mijn mening over God of War: Ragnarok bij voorhand heeft gekleurd. Iedere interactie tussen Kratos en Atreus voelt als een blik in de toekomst, van hoe de band tussen mij en mijn oudste zoon wellicht is zodra hij de puberteit bereikt.
Veel gamejournalisten zijn dertigers en veertigers met steeds vaker ook kinderen, dus mijn kijk is niet uniek. Wat ik minder in reviews tegenkwam, is hoe Michel Musters van Gamer.nl de game heeft geïnterpreteerd. Michel is één van de hardst werkende gamejournalisten in Nederland en verloor onlangs zijn vader. Hij kijkt daardoor niet door de bril van Kratos naar zijn eigen zoon, maar leek zich juist Atreus te voelen, terwijl hij Kratos spiegelde aan zijn eigen vader.
Zijn hele verhaal is mooi en aangrijpend. Je leest het bij Gamer.nl. Mijn eerdere review staat op NU.nl.
Zonder Carmack gaat alle aandacht naar PSVR2
- Doom-maker John Carmack stopt bij Meta, waar hij technisch meewerkte aan de VR-brillen van het bedrijf.
- Het is een klap voor Meta, want Carmack staat bekend als één van de slimste makers van nieuwe VR-tech.
- Carmack verlaat het bedrijf met een kritische brief, waarin hij schrijft dat Meta nog maar weinig geeft om VR.
Het is moeilijk om te overdrijven hoe slim John Carmack is. Wie interviews met hem leest, leert hij denkt in enen en nullen. Waar de meesten een algemeen idee hebben, bedenkt hij ook de wiskundige formules die achter de benodigde technologie schuilen. Zo wist hij een 3D-game als Doom te maken in een tijd dat alle andere spellen 2D waren, en hij had afgelopen tien jaar zijn zinnen gezet op VR.
Hij leek eigenhandig veel innovaties bij Oculus (later Meta) te bedenken en uit te werken. Ze hadden daardoor de beste VR-brillen op de markt. Omdat Meta ze subsidieerde waren ze ook nog eens goedkoop, waardoor de Quest 2-bril de markt domineerde.
Afgelopen maanden vertrokken meer en meer mensen bij Meta's VR-tak, met nu als grootste aderlating Carmack. Het wordt lastig het bedrijf nog te zien als de meest innovatieve speler in een markt die nog maar weinig lijkt te groeien, vooral omdat Carmack in zijn vertrekbrief uitlegt waarom Meta volgens hem achter de feiten aanloopt.
Tegelijkertijd staat Sony op het punt zijn PlayStation VR 2 voor de PlayStation 5 uit te brengen. Die bril gebruikt veel ideeën die Carmack ooit op de kaart heeft gezet, maar belooft de meest geavanceerde op de markt te worden. En nu Carmack weg is bij Meta, zou PlayStation zomaar bekend komen te staan als de meest vernieuwende speler op de VR-markt.
VR Oasis heeft een goede hands-on met de PSVR2:
De GOTY's van Spelkost
Eerder dit jaar begonnen mede-gamejournalisten Harry Hol, Erwin Vogelaar en ik de nieuwe podcast Spelkost - een soort spirituele opvolger van Gamebites. En deze week hebben we daarin onze favoriete games van het jaar besproken. Het is een iets langere aflevering dan normaal (bijna 2 uur!), maar het voelt als een mooie afsluiter van dit jaar.