Final Fantasy Explorers

Final Phantasy Star Online.

Final Fantasy Explorers

Dit is niet de Final Fantasy waar je mee bent opgegroeid. Final Fantasy Explorers heeft geen groots, meeslepend avontuur in een gigantische wereld, maar houdt de schaal bewust heel klein. De focus ligt veel meer op het vinden van nieuwe wapens en het vrijspelen van nieuwe klassen, bij voorkeur met andere online spelers.

šŸ’”
Deze review verscheen eerder op Gamer.nl.

Final Fantasy Explorers lijkt in eerste instantie op een Monster Hunter-game. Je hebt een dorp waarin je missies aanneemt, die je samen met maximaal vier man speelt. Er is geen traditioneel level-systeem, waardoor de kracht van een personage afhankelijk is van uitrusting. Zelfs de interface lijkt rechtstreeks van Monster Hunter overgenomen. Dat is niet raar: in interviews gaven de ontwikkelaars toe dat ze flink naar jaaggames zoals Monster Hunter hebben gekeken.

Ga je eenmaal het eiland op om de missies te spelen, dan blijkt dat de Monster Hunter-vergelijking niet opgaat. Waar Monster Hunter een actiegame is waarin je op tijd wegrolt van aanvallen, werkt Final Fantasy Explorers veel meer als een traditionele (actie-)rpf. Je geselecteerde klasse bepaalt voor een groot deel hoe je speelt. Zo gebruikt een White Mage bijvoorbeeld voornamelijk genezingsspreuken. Met de juiste teamopstelling kun je Explorers zelfs als een soort mini-MMORPG spelen, waarbij de tank de aandacht van het monster lokt en een genezer verantwoordelijk is voor het aanvullen van levensbalken.

Wij zouden Explorers daardoor eerder met Phantasy Star Online vergelijken. Die online RPG werkte immers met hetzelfde missiesysteem, maar legde ook meer nadruk op de RPG-elementen.

Final Fantasy Explorers
Final Fantasy Explorers

Een groot eiland

Iedere missie die je aanneemt vereist dat je naar een specifiek gebied afreist, waar je bijvoorbeeld voorwerpen verzamelt of een baas verslaat. Omdat ieder stuk van het eiland met elkaar is verbonden kun je het gebied vrij verkennen, maar een gevoel van vrijheid kregen we eigenlijk nooit.

Iedere regio is vrij standaard opgezet, met vaak dezelfde soort gangetjes en routes die je ergens anders ook al bent tegengekomen. Na een paar uur spelen merkten we al dat we op de automatische piloot over het eiland renden, gebrand om die ene specifieke zone te bereiken.

De wat inspiratieloze omgeving van het eiland benadrukt vooral wat voor game dit is. De gebieden uit de Final Fantasy-hoofdreeks wisten in het verleden vaak te imponeren, maar dat is bij Explorers duidelijk niet de bedoeling. Het eiland heeft wel meerdere soorten gebieden - zoals een vulkaan, moeras en ijsgrot, maar die plekken bestaan enkel om vijanden van een bepaald type in rond te laten lopen. De gebieden waar je doorheen wandelt zijn een excuus om bepaalde missies te kunnen spelen en om steeds betere uitrusting bij elkaar te grinden.

Muteren

Gelukkig bewijst Final Fantasy Explorers op andere gebieden wel zijn waarde. De manieren waarop je een personage naar eigen smaak aanpast zijn indrukwekkend. Neem bijvoorbeeld de klassen: je kunt op ieder moment wisselen tussen ƩƩn van de Final Fantasy-archetypen, zoals een Black Mage, White Mage en Monk. Iedere klasse heeft toegang tot eigen vaardigheden en magie, waarvan je er in totaal acht kunt selecteren. Omdat iedere klasse kan kiezen uit meerdere soorten wapens en ieder wapen andere mogelijkheden biedt, krijg je zo de vrijheid een eigen speelstijl te ontwikkelen. Zo kun je een magiƫr met een zwaard spelen, of een boogschutter die liever dolken gebruikt.

Je krijgt nog meer vrijheid om je speelstijl aan te passen dankzij de Crystal Surges. Iedere vaardigheid die je gebruikt levert je Surge-punten op. Bereik je een bepaalde hoeveelheid, dan kun je een willekeurige buff activeren die een effect heeft op je aanvallen, bijvoorbeeld een Crystal Surge die je vuuraanvallen versterkt. Die gemuteerde vaardigheid kun je achteraf in het begindorp kopen, zodat je er permanent toegang toe hebt.

Dat biedt nogal wat vrijheid om vaardigheden naar eigen smaak aan te passen. Zo speelden wij bijvoorbeeld een Machinist - een klasse die vijanden met vuurwapens te lijf gaat. Door al onze vaardigheden te muteren met een bonus die de kans op een kritieke aanval verhoogt, doen we veel meer schade.

Er zijn tientallen mutaties per vaardigheid mogelijk, waardoor geen personage hetzelfde zal spelen. Combineer dat met de beschikbare uitrusting en je hebt een gigantisch aantal opties. Ieder stuk kleding in de game verschilt namelijk op andere vlakken, waardoor er nooit Ć©Ć©n perfect pantser is om te maken. Het ene shirt zal je bewegingssnelheid verhogen, terwijl een ander de intensiteit van spreuken verbetert.

Mini-mmo

Iedere missie in Final Fantasy Explorers kan alleen worden gespeeld. Je hebt dan de mogelijkheid om maximaal drie monsters met je mee te nemen die meevechten. Ideaal is dat echter niet: wij merkten dat onze monsters vrij snel doodgingen en niet heel veel schade deden. We konden niet echt op de kunstmatige intelligentie rekenen.

De game wordt ook aanzienlijk leuker als je er samen met andere spelers op uittrekt. Dat kan zowel online als offline. Je kunt in dat geval de beste punten van meerdere klassen combineren, zodat bijvoorbeeld een tank en magiƫr samen gigantisch veel schade kunnen aanrichten.

Helaas trekt Explorers de multiplayermodus lang niet altijd. Als er vier personages en een baas allemaal tegelijk speciale aanvallen gebruiken, trekt de 3DS het niet meer en speelt alles zich in slow-motion af. Dat terwijl wij de game hebben getest op de nieuwe Nintendo 3DS, die meer rekenkracht heeft dan voorgaande modellen.

Dat technische probleem komt gelukkig niet altijd voor. Als we geen last hebben van technische mankementen, is de multiplayer van Final Fantasy Explorers Ć©Ć©n van de leukere ervaringen die we de afgelopen tijd op de 3DS hadden. Op die momenten is het namelijk een MMORPG die in je broekzak past - eentje die maanden aan plezier kan bieden dankzij de grote hoeveelheid content.

Conclusie

Final Fantasy Explorers speelt als een MMORPG die in je broekzak past. Eentje die absurd veel vrijheid geeft in het samenstellen van een eigen personage, waardoor iedere speler een andere speelstijl kan hebben. Goed voor maanden aan lol op je Nintendo 3DS.

Plus: Vaardigheden muteren zorgt voor gevoel van vrijheid, multiplayer biedt de lol van een mmorpg op een handheld, veel content

Min: OngeĆÆnspireerde spelwereld, game speelt soms af in slow-motion tijdens multiplayer