Emulatie op de iPhone mag, maar niemand weet van welke games
Apple heeft de regels van de App Store aangepast waardoor emulators ineens zijn toegestaan. Daarmee lijkt de weg vrij voor apps als RetroArch en Dolphin om oude games mee te spelen - maar er wordt gevreesd dat Apples nieuwe regels juist zulke populaire apps niet toelaten.
Verder deze week: wat er gebeurt als jouw tien jaar oude personage er ineens anders uitziet.
Deze editie van Gamepraat telt 913 woorden en neemt vier minuten van je tijd in beslag. Vind je dit leuk om te lezen? Neem een betaald abonnement, doneer eenmalig iets op Petje Af of stuur de nieuwsbrief door naar een vriend! Dat helpt allemaal ontzettend.
Apple staat emulatie toe in politiek steekspel - maar wat mag er precies?
Apple heeft een gekke relatie met de emulatie-community. Sinds de komst van de App Store in 2008 waren de apps niet toegestaan, uit angst voor juridisch gekibbel over de legaliteit van zulke software. In 1999 was het echter hetzelfde Apple dat trots tijdens een software-conferentie Bleem liet zien - een emulator waarmee je PlayStation-games op je Mac kon spelen. Niemand minder dan Steve Jobs was trots op de komst van de software, die de Mac in een gamingconsole transformeerde.
Sinds een recente regelwijziging zijn emulators ineens toch toegestaan in Apples appwinkel. Daarmee sorteert het bedrijf voor op nieuwe Europese regelgeving waardoor iedereen voortaan een eigen app store op de iPhone mag openen. Door software toe te laten die ze eerder weerden, wil Apple voorkomen dat je naar een concurrerende winkel gaat om die apps te downloaden.
Het type emulator dat is toegestaan, blijft echter een grote vraag. Een eerste Game Boy Advance-emulator die opdook werd enkele dagen later weer uit de App Store verwijderd. Later vertelde Apple aan Macrumors dat dit niet te maken had met de mogelijkheid om gedownloade games te spelen, maar dat de app een namaakversie van andere software was.
De techreus maakte toen ook iets duidelijker waar de grens ligt:
Notably, Apple confirmed to us that emulators on the App Store are permitted to load ROMs downloaded from the web, so long as the app is emulating retro console games only.
Dan is de volgende vraag: wanneer is een console retro? Vindt Apple het alleen oké als je oude pixelgames speelt, of zijn de GameCube en PlayStation 2 ook toegestaan? Dat ontdekken we zodra Apple de eerste apps hiervoor toelaat of afwijst.
Technische drempel voor modernere games
Er is nog iets dat emulators van recente consoles in de weg kan staan. Apps zoals GameCube-emulator Dolphin gebruiken een softwaresysteem genaamd JIT om games effectief af te spelen. Dat staat voor just-in-time, waarbij de game feitelijk wordt samengesteld terwijl hij laadt. Een handige truc om complexere processen uit te voeren, maar Apple heeft het gebruik hiervan eerder aan banden gelegd in apps.
Een versie van Dolphin kan dus door Apple worden geweerd omdat het JIT gebruikt, ongeacht wat ze vinden van de functionaliteit van de app als emulator.
Ineens is je oude vertrouwde FFXIV-personage er niet meer
Final Fantasy XIV krijgt deze zomer een grote grafische upgrade. Het moet de inmiddels ruim tien jaar oude game weer moderniseren - in de huidige versie kun je bij sommige textures de pixels tellen.
Afgelopen weekend bracht ontwikkelaar Square Enix een benchmark uit voor pc-spelers. Hiermee kun je testen of jouw machine de nieuwe, zwaardere game ook nog draait. Deze software ging gepaard met een character creator waarmee je jouw personage in het nieuw kon steken - een voorproefje van hoe je er straks uitziet na de update.
Zelf was ik best blij met hoe mijn Au Ra uit de verf kwam:
Online waren de reacties wisselend. Deze draad op Reddit met ruim duizend reacties is een leuke om door te spitten. Spelers zien ineens hun oude personage, maar dan met een soms onverwachte twist. Een kapsel valt net iets anders, make-up is iets subtieler geworden, het zijn veranderingen die de gehele intentie achter een ontwerp kunnen veranderen.
Gelukkig deelt Square straks gratis make-overs uit voor spelers die het over een andere boeg willen gooien.
Verder interessant deze week
- Vorige keer had ik het over bijzondere transfers in Nederland, maar deze week is er nog één: Martine Spaans, ondermeer van de Dutch Games Association, is nu ook deel van de raad van bestuur bij de Global Game Jam.
- Het bedrijf Vlambeer is nu volledig in bezit van Jan-Willem Nijman. Mede-oprichter Rami Ismail is daarmee formeel uit het bedrijf gestapt. De transfer betekent dat Jan-Willem kan sleutelen aan nieuwe Vlambeer-projecten.
- Deze nieuwe indie-game lijkt zo pril dat hij nog geen echte naam heeft, maar dit korte pixelart-filmpje doet veel met mij - en vast ook met andere Mega Man Battle Network-fans.
- De eigenaar van gamestudio Possibility Space gaf de schuld voor het sluiten van de studio aan personeel dat met de pers sprak. Klinkt als een heel gekke smoes, maar het illustreert ook waarom gamejournalisten soms vaag moeten houden of hun bronnen werknemers bij een bedrijf zijn.
- Deze nieuwe trailer voor Visions of Mana bevat geen nieuwe beelden, maar speelt wel perfect op de nostalgie van JRPG’s in de jaren ’90 in.
- Vanmiddag om 16:00 uur een Indie World bij Nintendo. Ik zelf mijn clownspruik voor Silksong alvast op.
- Star Wars Outlaws had ook een nieuwe trailer. Voor mijn gevoel een wonderlijke fusie van het snelle schrijfwerk van Star Wars en het statische camerawerk uit Ubisoft-games.
Tot de volgende keer!