Dustforce
Platformen met bezemstelen en stofzuigers.
Wie had ooit gedacht een game met vier schoonmakers in de hoofdrol te spelen? In plaats van het verzamelen van muntjes of andere voorwerpen moeten spelers in Dustforce de bladeren in het level opvegen. Hoe efficiënter je bent, hoe hoger je op de ranglijst eindigt.
Dustforce benut alles dat je in een hedendaags 2d-platformspel hoopt te vinden: je kunt springen, slaan en zelfs een stukje vooruit schieten om vaart te maken. Tegen muren loop je op door je er tegenaan te drukken en zelfs aan plafonds is vast te klampen. Hierdoor heb je als speler zoveel bewegingsvrijheid, dat er weinig situaties zijn waarin je niet een manier kunt bedenken om je weg door een level voort te zetten.
Ieder level ligt bezaaid met bladeren, die zijn op te vegen door er gewoon overheen te lopen. Je vindt ze niet alleen op de vloer: ook het plafond, de muren en zelfs je tegenstanders lijken door het herfstfenomeen geteisterd te worden. Hierdoor moet je als een ninja door levels heen bewegen om alles goed op te vegen: je loopt, je springt over een put, beklimt een muur, springt naar een hoger punt en slaat een wolf die in bladeren bedekt is, allemaal om dat level weer goed schoon te krijgen. Doe je dit in een vloeiende beweging, dan stijgt er een combometer om je score te verhogen.
Je doel is om dit zo snel mogelijk te doen. Een level met een valmomenten en flaters uiteindelijk uitspelen is fijn, maar die sleutel voor een volgend level krijg je pas als je een topscore weet neer te zetten. Daarnaast word je na ieder level weer geconfronteerd met jouw positie in de wereldwijde ranglijsten en jouw plek ten opzichte van je vrienden op Steam. Daardoor wordt Dustforce eerder een racegame dan een ouderwets platformspel - het broertje van Super Meat Boy en Sonic the Hedgehog.
Conclusie
Het idee achter Dustforce is simpel, maar de executie ervan zorgt ervoor dat wij in ieder geval graag nog even blijven doorspelen. Door je constant te herinneren aan je prestaties door de score van je vrienden te laten zien, blijf je terugkeren om net een beetje sneller door een level heen te gaan. Een ervaring die door de acrobatische kunsten waartoe je tot in staat bent, een feest voor het oog is.