Drie grote verschuivingen in de Nederlandse gamesector deze week
Het is een week met grote verschuivingen in de Nederlandse gamesector. Ik zet de drie die mij het meest fascineerden op een rij.
Deze editie van Gamepraat telt 770 woorden en neemt vier minuten van je tijd in beslag. Vind je dit leuk om te lezen? Neem een betaald abonnement, doneer eenmalig iets op Petje Af of stuur de nieuwsbrief door naar een vriend! Dat helpt allemaal ontzettend.
De meest invloedrijke Nederlandse indie-dev wordt lobbyist
Branchevereniging Dutch Games Association (DGA) heeft er twee nieuwe leden bij. Jeroen Derwort, ooit bekend geworden met Online Soccer Manager, gaat als voorzitter aan de slag. Hij volgt daarmee Derk de Geus op die dezelfde rol vier jaar lang heeft bekleed.
Interessanter vind ik de komst van Rami Ismail, die verantwoordelijk wordt voor 'Government Relations'. Daarmee wordt hij verantwoordelijk voor het contact tussen ministeries en de game-industrie - en gaat hij feitelijk over de lobby waar ik afgelopen jaar over schreef in AD. De gamesector wil graag meer subsidies om te helpen bij het maken van spellen. Subsidies die in andere EU-landen wel bestaan, waardoor veel talent naar het buitenland vertrekt.
Rami is één van de meest uitgesproken ontwikkelaars die Nederland heeft. Hij vliegt de wereld over om bedrijven te adviseren en is voor mij en collega-journalisten een graag gebelde duider bij complexe gameverhalen. Zijn invloed op X is ook groot, waar hij ruim 200.000 volgers heeft. Ik denk dat we geen andere ontwikkelaar hebben die als individu zoveel mensen bereikt, zowel op zakelijk als openbaar vlak.
Hij komt straks in een lastige situatie terecht. De DGA was vorig jaar voorzichtig optimistisch over de lobby rond subsidies, maar inmiddels is de betrokken staatssecretaris opgestapt. Bovendien wordt er nu een nieuw kabinet geformeerd met de PVV, dat graag op de culturele sector bezuinigt. Eerder schreef ik al over de impact die Wilders op de gamesector kan hebben.
Een zwaargewicht als Rami is wellicht juist daarom nodig. Mijn ervaring is: gooi er bij hem een kwartje in en er stromen goed verwoorde en sterk beargumenteerde verhalen over games uit.
Ubisoft is weer terug in Nederland
Jarenlang had Ubisoft een kantoor in De Meern, dat de distributie en promotie van games in Nederland deed. Daar kwam in maart 2023 ineens een einde aan: bij een bredere reorganisatie werd het kantoor gesloten, waarna al het werk van dit kantoor werd overhandigd aan buitenlandse kantoren en externe partijen.
Iets meer dan een jaar later heeft Ubisoft weer mensen voor de Nederlandse markt in dienst. Ditmaal niet een volledig kantoor, maar een team dat vanuit Duitsland wordt aangestuurd. Het is een driekoppie club, namelijk:
- Bart Pijls wordt bij Ubisoft Content Creator Manager. Hij deed eerder vergelijkbaar werk bij laptopmaker ASUS.
- Voormalig Day One-PR-medewerker Charlotte van Almenkerk wordt de nieuwe Communications Manager in de Benelux.
- De Duitse Anna-Lena Koch wordt Social Marketeer en zal vanuit Duitsland de sociale kanalen bijhouden.
Het is afwachten wat het Nederlandse team betekent voor Embracer, dat afgelopen maanden de PR-taken van Ubisoft op zich had genomen.
De bekendste game-advocaat start een eigen kantoor
Advocaat René Otto is afgelopen jaren één van de bekendste juristen op gamegebied binnen Nederland geworden. Vanuit het kantoor Van Iersel Luchtman zat hij al een tijd bij studio’s zoals Vertigo Games, Gearbox, KeokeN, Total Mayhem en Twirlbound. Als ik over reorganisaties over juridische problemen bij Nederlandse bedrijven schrijf, dan is het bijna altijd René die daarbij de processen begeleidt.
Sinds dit voorjaar is hij voor zichzelf begonnen, met zijn eigen bedrijf Deviant Legal. Deze gaat zich richten op 'juridisch advies voor videogames, esports en content creatie'. De naam heeft meteen al een gamingvibe, wat je in het logo ook terugziet. Die is toepasselijk ontworpen door de creative director verantwoordelijk voor de esporters van Team Liquid.
Die huisstijl deed me denken aan eerdere gesprekken die ik met René had, waarin hij vertelde dat rondlopen in een net pak eigenlijk heel gek is bij een platte organisatie zoals een gamestudio. Ik vermoed dat hij los van het juk van een vaste werkgever beter de toon kan vinden die past bij zijn cliënten.
Verder interessant deze week
- Hollow Knight: Silksong kreeg een pagina in de Xbox Store. Op 1 april, maar het is geen grap. Ik hoop voor de zoveelste keer op een spoedige release.
- Na een metroidvania komt er nu ook een roguelike gebaseerd op Prince of Persia.
Tot de volgende keer!