Dragon Age II

Dragon Age II

De in traditie gegronde RPG Dragon Age wordt modern met Dragon Age II. Dit deel oogt mooier en is actievoller.

đź’ˇ
Deze review verscheen origineel op Bright.

Dragon Age: Origins was vooral bedoeld voor fans van de games van studio BioWare, met strategische RPG-gevechten die erg leken op die van Baldur’s Gate. De groep fans was groot genoeg om een succes te garanderen en een sequel uit te brengen. Dat dit vervolg zestien maanden later al in de winkels ligt, is opmerkelijk voor de RPG-ontwikkelaar.

Helaas wist de onlangs uitgebrachte demo de spelervaring niet goed te vertalen en liet deze meer aanvoelen als een lineaire bedoening terwijl het spel het vooral moet hebben van zijn diepgang en openheid. Maar het uiteindelijke resultaat valt mee: je komt bij Dragon Age II alsnog nog veel kernmechanieken van Origins tegen.

De Fantasy-gevechten staan nog steeds centraal en zijn strategisch dankzij de mogelijkheid om op ieder moment het spel te pauzeren en nieuwe orders uit te delen. Er is wel flink gesleuteld om het commendantje spelen actievoller aan te laten voelen, vooral bij de console-versies waar het op lagere moeilijkheidsgraden bijna aanvoelt als een actiegame Ă  la God of War. Pc-gebruikers hebben helaas wel de overhead view van Origins moeten inleveren, die de speler in staat stelde het gehele gevechtsveld van bovenaf te bekijken.

Bijzonder is de manier waarop Dragon Age II zijn verhaal vertelt: dit gebeurt namelijk niet uit het directe perspectief van hoofdpersoon Hawke, maar via Ă©Ă©n van je groepskameraden die aan de vijand vertelt hoe Hawke over de loop van tien jaar de kampioen van Kirkwall werd. Hierdoor kan het spel grote sprongen in de tijd maken, maar is het verhaal dat je te spelen krijgt soms ook een verdraaide hervertelling van de werkelijkheid.

Platform: PC, Xbox 360, Playstation 3
Prijs: â‚¬ 60