Dit gebeurt er met de game-industrie als Geert Wilders premier wordt
Verder: een overzicht van mijn favoriete nieuwsbrieven
De PVV heeft een monsterzege behaald tijdens de verkiezingen met maar liefst 37 zetels. Een kabinet met Wilders als premier is daardoor waarschijnlijk, het meeregeren van de PVV nagenoeg zeker. Maar wie grasduint door het partijprogramma van de PVV, ziet snel dat zo'n kabinet grote gevolgen op de game-industrie kan hebben.
Even voorop: De PVV noemt geen enkele keer de woorden 'gamen' of 'gaming' in zijn partijprogramma. Daarnaast heeft de partij nooit op noemenswaardige wijze een standpunt genomen tegen gamegerelateerde onderwerpen zoals verslaving of geweld. Games zijn geen speerpunt geweest tijdens de verkiezingen, noch iets waar ze vanuit de oppositie heel veel mee bezig zijn geweest.
Dat betekent niet dat het programma van de partij geen invloed op de gamesector kan hebben: standpunten over bijvoorbeeld cultuur en immigratie zijn van grote impact op hoe de Nederlandse industrie wil groeien en veranderen.
Hieronder heb ik een paar standpunten van de PVV bij elkaar gegrepen, met daarbij uitleg over hoe deze impact kunnen hebben op hoe we in Nederland games maken. En die impact kan groot worden.
Geen expats meer bij gamebedrijven
De PVV pleit voor een 'asielstop en algeheel restrictief immigratiebeleid'. "Onze cultuur en westerse manier van leven wordt bedreigd door het binnenlaten van grote aantallen mensen, vaak uit niet-westerse, islamitische landen", leest het programma. Door het immigratiebeleid van Nederland in te perken, zal het ook lastiger worden voor expats om ons land te betreden. Het algehele beleid bij de grens gaat immers op de schop.
Juist die groep expats is van grote invloed op hoe we in Nederland games maken. Studio's als Guerrilla en Abstraction hebben veel experts nodig die niet altijd in Nederland wonen, waardoor ze mensen moeten werven uit andere landen. Op het moment pleit de Dutch Games Association, de branchevereniging van gamebedrijven, er voor om het makkelijker te maken om als expat naar Nederland te komen. Maar die groep kan het juist lastiger krijgen.
Die expats krijgen het overigens op meer punten moeilijk. De PVV pleit ook voor een verbod op de dubbele nationaliteit, waardoor de club mensen die ons land bereikt lastiger op lange termijn blijft plakken.
De PVV lijkt sowieso geen internationale status voor (game)bedrijven te willen: de partij ziet het liefst puur Hollandse bedrijven, die ook extraatjes moeten krijgen om ze succesvoller te maken. Zo wordt het gebruik van een speciaal, rood-wit-blauw-keurmerk gepromoot, waarmee klanten kunnen zien of een product wel echt Nederlands is.
Internationale game-opleidingen
Ook wordt in het partijprogramma gesproken over een 'forse beperking van het aantal buitenlandse studenten'. Op Nederlandse scholen moeten vooral Nederlandse scholieren gaan rondlopen, naar ons land afreizen voor een studie moet moeilijker worden.
Het is slecht nieuws voor game-opleidingen, die in Nederland vaak Engelstalig zijn omdat ze studenten uit allerlei landen hebben. In Breda zit een game-opleiding die op nummer drie van de wereldwijde ranglijst staat, waar veel buitenlandse studenten naartoe komen om nu het vak te leren.
Als die buitenlandse studenten naar andere landen moeten voor een opleiding, is de kans kleiner dat ze uiteindelijk bij een Nederlands gamebedrijf blijven plakken. Jammer voor die opleidingen, maar ook voor de bredere gamesector: een student in Nederland blijft nog wel eens plakken bij een Nederlands bedrijf, een student bij een Duitse school veel minder snel. Er zullen minder mensen de Nederlandse industrie indruppelen.
Zeg maar dag tegen gamesubsidies
De Dutch Games Association is op het moment druk aan het lobbyen om meer subsidies voor gamemakers los te weken. Op het moment zijn die er weinig, vertelden ontwikkelaars mij afgelopen maand voor een verhaal in AD. Er zijn kleine potjes om een project van de grond te krijgen, maar we lopen als land achter. In Duitsland, Frankrijk en andere Europese landen worden gamemakers financieel veel beter gesteund.
Het is de vraag of die nieuwe gamesubsidies er ooit komen onder Wilders I. De PVV wil dat we als land volledig 'stoppen met kunst- en cultuursubsidies', omdat dit geld beter aan andere dingen besteed kan worden. Het betekent ook dat de bestaande financiële regelingen voor gameontwikkelaars gevaar lopen, want die vallen juist onder de culturele sector.
Het betekent niet dat subsidies voor gamebedrijven helemaal verdwijnen - er zijn ook fondsen voor startende, niet-culturele bedrijven met een hard winstoogmerk. Maar voor indieprojecten en titels die dichter tegen kunst aanzitten wordt het lastiger om in Nederland geld te krijgen - en om überhaupt van de grond te komen.
Coalitie-overleg afwachten
Het is afwachten of bovenstaande punten ook integraal in het beleid van een Wilders I worden overgenomen. Wilders gaat nu onderhandelen met andere partijen om een meerderheid in de Tweede Kamer te bereiken. Als een belangrijke coalitiepartner bezwaar heeft tegen één van de standpunten, dan komt deze wellicht niet in het uiteindelijke regeerakkoord.
Maar onthoud: de PVV is de grootste partij, die vooral heeft gewonnen door zijn standpunten over immigratie. Het moet gek lopen als de inperkingen voor immigranten, expats en buitenlandse studenten niet worden doorgevoerd. Gamebedrijven gaan dit hoe dan ook voelen.
Mijn favoriete nieuwsbrieven
Om niet geheel cynisch te eindigen: afgelopen maanden is de hoeveelheid nieuwsbrieven in Nederland flink gegroeid. Veel verschijnen in het weekend, wat me een leuk lijstje met leeswerk voor op zondag geeft. Even een greep uit mijn favoriete titels van het moment:
- NRC-collega Len Maessen begon haar nieuwsbrief Met beide benen in gameland toevallig in dezelfde week als ik, en is een leuk tweede perspectief naast Gamepraat op wekelijkse ontwikkelingen in de industrie.
- NU.nl-techjournalist Rutger Otto heeft een wekelijks overzicht van wat hem bezighield. Over technologie, maar ook films en andere toffe culturele dingen.
Deze weekNieuwsbrief van Rutger Otto over cultuur en tech.By Rutger Otto
- Willem Hilhorst werkt bij het archief van Beeld en Geluid, waar hij helpt om games voor het nageslacht te archiveren. Deze week begon hij ook een leuke nieuwsbrief over wat hem bezighield, tot nu toe vooral gericht op gaming.
- Jaap van Zessen was chef digitaal bij AD.nl en maakte de site gigantisch. Inmiddels is hij ZZP'er en schrijft hij wekelijks over het Nederlandse medialandschap.
- Bij Villamedia schrijft Nick Kivits over journalistieke innovatie - vaak met toffe tools om mee te pielen.
Nieuwsbrief over afwisselend innovatie, het vak en je loopbaanElke zaterdagBy Villamedia/Nick Kivits
- Contentland van Kenneth Stamp is een leuk kijkje naar hoe de techwereld invloed heeft op Hollywood.
Contentland door Kenneth StampDe nieuwsbrief op het kruispunt van Hollywood en Silicon Valley
- Joost van Dreunen geeft bij de universiteit in New York les in het vak 'business of video games'. Zijn nieuwsbrief geeft inzicht in hoe de zakelijke kant van gaming werkt.
SuperJoost PlaylistA weekly take on gaming, tech, and entertainment by business professor and author, Joost van Dreunen.
Ik ben er geheid een paar toffe vergeten en ga daar achteraf spijt van krijgen. Die deel ik vast een volgende keer nog eens!
Verder interessant deze week
- De onnozelste Twitch-ophef die ik recent heb gezien: mensen zijn woedend omdat streamer Pokimane dure koekjes verkoopt.
- In ons huis werd stiekem uitgekeken naar de nieuwe Bluey-game gebaseerd op de tekenfilm, ons oudste zoontje is groot fan. Maar helaas: die schijnt niet heel goed te zijn.
- Leuk persoonlijk nieuwtje: vanaf deze week verschijnt de Spelkost-podcast ook op Gamer.nl!
Tot de volgende editie.