De Nederlandse verkoopcijfers van Zelda blijven een groot mysterie

Verder: de bizarre AI-art van Hawken.

De Nederlandse verkoopcijfers van Zelda blijven een groot mysterie
Afbeelding gegenereerd door kunstmatige intelligentie DALL-E.

Zet je alle Zelda-kopers in één land, dan zou je dan zou je daar ruim zestig procent van heel Nederland mee vullen. Met de nieuwe recordcijfers zitten we nog even in de Zelda-stemming deze week.

Daarnaast hebben we het over de nieuwe Hawken-game, die met slechte AI-tekeningen inspiratieloos overkomt. Deze editie van Gamepraat telt 1.002 woorden en neemt vijf minuten van je tijd in beslag. We trappen af!

Het probleem met Nederlandse gameverkoopcijfers

  • De nieuwste Zelda-game breekt records: in drie dagen tijd is hij 10 miljoen keer verkocht.
  • Dat is een record voor zowel Zelda-games als voor Switch-games.
  • In de Benelux brak de game ook records, maar zijn geen concrete cijfers gedeeld.

In drie dagen tijd werd The Legend of Zelda: Tears of the Kingdom maar liefst tien miljoen keer verkocht. Dat maakt het zowel de snelst verkopende Zelda-game als de snelst verkopende Switch-game ooit. Ook in België en Nederland heeft het spel volgens Nintendo die twee records verbroken. Maar hoeveel het spel in onze landen is verkocht, wil Nintendo niet verklappen.

Het is een groot mysterie wat nou eigenlijk de best verkopende games in Nederland zijn. Vroeger deelde marktonderzoeker GfK iedere week de tien meest verkochte games in Nederland, maar het bedrijf is daar later mee gestopt. Voor NU.nl vroeg ik ooit of ze die cijfers weer wilden delen, maar ik ving toen bot: de marktcijfers zijn alleen beschikbaar voor (game)bedrijven die bereid zijn daar fors voor te betalen. En die moeten beloven ze vervolgens niet met anderen te delen.

De exacte reden daarachter vertelden ze niet, maar vermoedelijk is het tweeledig. Ten eerste zal GfK liever niet zijn kostbare data, die ze ook aan bedrijven verkopen, gratis weggeven. Door de marktgegevens privé te houden zullen uitgevers sneller verleid zijn ervoor te betalen, om zo te zien hoe hun games het deden vergeleken met de concurrent.

Tegelijkertijd zullen game-uitgevers die GfK betalen het waarschijnlijk niet leuk vinden als de marktdata openbaar wordt gedeeld. Het zorgt er immers voor dat hun games worden vergeleken met de concurrent - en het is geen leuke boodschap als iedereen wekelijks hoort hoe je miljoenenproductie het verliest van het zes jaar oude Mario Kart. Internationaal is dat ook de tendens, als je ziet hoeveel vager bedrijven worden over hun cijfers. Concrete cijfers horen we steeds minder, in plaats daarvan zeggen uitgevers enkel dat een game 'een record' heeft verbroken en bijvoorbeeld 'de meest succesvolle PlayStation-game' is.

Het betekent in elk geval dat we geen idee hebben van hoe de Nederlandse gamesmarkt er voor staat. Ja, Tears of the Kingdom is hier de best verkopende Zelda en Switch-game. Maar hoe verhoudt die verkoop zich lokaal tot Hogwarts Legacy? We kunnen er alleen maar naar gissen.

Overigens zouden die cijfers, zelfs als GfK ze zou delen, inmiddels lastig te interpreteren zijn. Het bedrijf richt zich vooral op winkelverkoop, terwijl games steeds meer draaien om digitale verkopen en abonnementsdiensten. Een top 10 van de instantie laat zien hoe een Zelda het heeft gedaan in de Media Markt en Game Mania, maar eShop-verkopen? Die weet alleen Nintendo precies. Net zoals hoe alleen Microsoft weet hoeveel Nederlandse Game Pass-abonnees zich aan Redfall hebben gebrand.

Hawken laat zien hoe slecht AI-gegenereerde games gaan worden

  • Cult-shooter Hawken heeft ineens een vervolg.
  • Heel goed is hij niet: Steam-recensies kraken het spel af.
  • Het spel zit vol met slechte AI-artwork.

Het leek even goed nieuws: Hawken is terug! Het online spel was jaren geleden een cultklassieker, waarin je met gigantische robots elkaar moest afknallen in competitieve potjes. Ontwikkelaar 505 Games trok in 2018 de stekker uit het project omdat het zich wilde richten op nieuwe projecten. Maar deze week verscheen uit het niets het vervolg Hawken Reborn.

Helaas lijkt het niet een heel erg goede game te zijn. Waar het origineel competitief sterk in elkaar zat, is Reborn gemaakt om je zo lang mogelijk vast te houden zodat je hopelijk microtransacties koopt. Met die microtransacties kun je zelfs upgrades voor je mech kopen, wat betekent dat je geld kunt uitgeven om sterker te worden en sneller te winnen. De balans is dus gelijk al zoek.

Gamesite Kotaku merkte op dat tussenfilmpjes van het spel gemaakt lijken te zijn door een kunstmatige intelligentie. Kijk maar eens naar onderstaande afbeelding:

Het meest opvallende is de tablet, die ze om een of andere reden achterstevoren houdt. Waarschijnlijk omdat iemand een AI heeft gevraagd een 'vrouw met een tablet' te genereren, maar in het commando niet specificeerde hoe ze de tablet precies moest vasthouden. Haar stethoscoop is daarnaast vreemd uit verhouding, alsof hij bedoeld is om de hartslag van kabouters te meten.

AI bij gameontwikkeling is natuurlijk niks nieuws: de software wordt steeds vaker gebruikt, bijvoorbeeld om textures te genereren. Recente versies van GPT schreven zelfs simpele code om bijvoorbeeld Pong na te maken. Maar het komt nog vrij weinig voor dat het zo slecht is gedaan, dat het duidelijk zichtbaar is. Bij Hawken is dat wel zo. Het straalt totale desinteresse van de ontwikkelaars uit. Geen wonder dat de Steam-recensies zo kritisch zijn.

Ook interessant deze week

  • Europa heeft de overname van Activision door Microsoft goedgekeurd. Verrassend, want de Britse waakhond was laatst nog tegen. En toezichthouders volgen vaak elkaars voorbeeld. Daar had ik het een paar weken terug nog over.
  • Het investeringsfonds van de Saudische Prins Mohammed bin Salman heeft zijn investering in EA vergroot, naar 24,81 miljoen aandelen. Dat is een kleine tien procent van de 276 miljoen aandelen van het bedrijf.
  • Mensen maken supercoole bouwsels in Tears of the Kingdom. De subreddit Hyrule Engineering verzamelt ze.
  • Wist je dat Final Fantasy 16 het eerste deel in de reeks met een Mature-rating is? Deel één tot en met vier hadden een Everyone-rating, terwijl vijf tot en met vijftien met een Teen-markering op de doos werden verkocht. De gamereeks wordt steeds serieuzer en volwassener, kennelijk.

Volgende week ben ik er weer. Tot dan!