De Nederlandse media moeten de Dutch Game Awards serieuzer nemen

De Nederlandse media moeten de Dutch Game Awards serieuzer nemen

Toen ik deze week bij de Dutch Media Week voor een diner aan tafel zat, ging het al snel over games. Het was een gesprek dat ik inmiddels haast maandelijks voer met andere mediamakers. Dan vertel ik dat games niet langer primair door tieners worden gespeeld, er ook veel vrouwen gamen en dat Nederland recent een internationaal gigantische mediaproductie heeft gemaakt met Horizon: Forbidden West. Mensen zijn dan meestal verrast en verbaasd, want ze kennen games toch vooral als iets dat jonge pubers bezighoudt. Dat is ook het voornaamste dat ze met de jaren in kranten en op tv meekregen.

💡
Dit artikel verscheen eerder op Gamer.nl.

Een dag later werden in diezelfde kamer de Dutch Game Awards uitgereikt - de belangrijkste gameprijzen in ons land. Age of Wonders 4 werd uitgeroepen tot game van het jaar, de pc-port van Spider-Man door Nixxes werd uitgeroepen tot de beste technologische prestatie. De prijsuitreiking dook op bij meerdere technologie- en gamesites – waaronder hier â€“ maar bereikte bij de algemene media alleen de Volkskrant en BNR Nieuwsradio (waar Gamer-collega Joe van Burik het onderwerp behandelde).

Zo gaat het al een paar jaar. De Dutch Game Awards worden doorgaans door een handjevol grote Nederlandse media behandeld, maar het gros besteedt er geen aandacht aan. Als je zoekt, vind je op de website van de NOS zelfs geen enkel verhaal erover.

Gouden Kalveren zijn een minifeestje vergeleken met gaming

Dat is vreemd als je kijkt naar hoe vaak er wel over andere awardgala's wordt geschreven. De Gouden Kalveren - zeg maar de Dutch Game Awards van de filmwereld - kwamen overal voorbij: NOS, NRC, Parool, NU.nl, RTL Boulevard, Veronica en nog vele anderen. Daarbij is het vanzelfsprekend om er jaarlijks over te schrijven. En terecht: de filmindustrie is ook belangrijk en verdient die aandacht. Maar als je hem naast de huidige game-industrie zet, valt hij eigenlijk in het niet.

Ter illustratie: Zwartboek is de duurste film die ooit in Nederland is gemaakt, met productiekosten van 18 miljoen euro, toen omgerekend 21 miljoen dollar. In de bioscoop haalde die film zo'n 27 miljoen dollar binnen. Een groot financieel succes wat slechts een fractie is van wat is betaald voor Guerrilla's Horizon Forbidden West: uit gelekte documenten bleek eerder dit jaar dat er 212 miljoen dollar in die game was gestoken. Die game verkocht 8,4 miljoen keer volgens de meest recente cijfers. De prijs van het spel heeft altijd tussen de 40 en 70 dollar gehangen, wat ruwweg een omzet tussen de 336 en 588 miljoen dollar betekent.

Uiteraard is niet iedere Nederlandse game een Forbidden West, maar ook niet iedere film is een Zwartboek. Kijk je breder naar de industrie, dan boekte de Nederlandse gamesector in 2021 een omzet tussen de 420 en 440 miljoen euro. De filmsector had in datzelfde jaar een omzet van minder dan de helft, zo'n 151,6 miljoen euro.

Gamen is ingeburgerd

De culturele sector draait niet alleen om geld, maar het laat wel een trend zien: games zijn in Nederland steeds belangrijker aan het worden. De generatie die in de jaren 80 opgroeide met het medium is inmiddels volwassen en heeft kinderen, waardoor gaming net zo ingeburgerd is als muziek in de jaren 80 was. Maar toch wordt de belangrijkste prijs in deze sector grotendeels genegeerd.

Over de reden kunnen we alleen speculeren. Vroeger werd er weinig over games geschreven omdat journalisten zelf weinig met het medium hadden. Ze waren er niet mee opgegroeid en hadden hooguit kinderen die wel eens een spelletje opstartten - waardoor er wel veel verhalen verschenen over mogelijke verslaving en geweld in games. Dat was immers waar die journalisten zich dagelijks mee bezighielden.

Dat geldt in 2023 gelukkig allang niet meer. Nieuwsredacties zitten inmiddels vol dertigers die met games zijn opgegroeid. Daarnaast vind je bij ieder groot merk wel één of twee mensen die nog steeds vaak gamen en daar goede verhalen over kunnen maken. Het komt nog maar zeldzaam voor dat gamecoverage bij mainstreammedia tenenkrommend slecht is, zoals eerder dit jaar bij talkshow Nadia.

De Dutch Game Awards zitten vermoedelijk nog net wat teveel in een verdomhoekje. Toegegeven, ik denk dat het niet een onderwerp is waar online massaal op geklikt zal worden, maar dat geldt ook voor andersoortige awards. Het is dan alsnog belangrijk er over te schrijven. Zo'n nieuwtje kan prima kort online worden behandeld, puur zodat je lezers laat zien dat je een vinger aan de pols houdt bij een belangrijke, groeiende industrie.

Ik duim dat het volgend jaar ineens wel gebeurt - je weet maar nooit. Misschien gaan we dan wel allemaal het goede voorbeeld van publieke omroep HUMAN volgen van deze week.