De meest opvallende games en trends tijdens niet-E3

Microsoft was de grote winnaar, maar...

De meest opvallende games en trends tijdens niet-E3
Photo by Jake Blucker / Unsplash

Een paar maanden terug besloten gamebedrijven collectief niet meer naar E3 te gaan omdat ze de schijnwerpers niet met elkaar wilden delen - om vervolgens in dezelfde week allemaal tegelijkertijd online presentaties te organiseren. Een bizar gegeven, waardoor we in de afgelopen week ineens onwijs veel nieuwe games hebben gezien.

Deze niet-E3-week is van ontzettend groot belang: de gamesector voelt nog steeds de gevolgen van de coronacrisis. Het ergste daarvan ligt al een tijd achter ons, maar omdat een grote game snel vijf jaar ontwikkeltijd vergt, zijn de spellen die komend jaar verschijnen nog steeds onder invloed van de pandemie geproduceerd.

Ik ga niet iedere aankondiging van de afgelopen week opsommen in de nieuwsbrief, maar blik wel graag even terug op wat mij opviel tijdens ieder groot evenement. Want ik denk dat we deze week best een goed idee kregen van hoe het er bij iedere club voorstaat.

Oh, en voor we beginnen: volgende week ben ik aanwezig op Indigo! Wellicht zien we elkaar daar nog. Hier vind je m’n schema.

Deze editie van Gamepraat telt 992 woorden en neemt vijf minuten van je tijd in beslag. Vind je hem tof? Abonneer vooral! We trappen af.

Microsoft won, maar heeft veel goed te maken

De presentatie van Microsoft was veruit het best gevuld met grote, verrassende games. Na te openen met een trailer van de nieuwe Fable zagen we voor het eerst de Star Wars-game van Ubisoft, een Sea of Thieves-update die publieksfavoriet Monkey Island toevoegt en games zoals Avowed en Hellblade 2.

Het was ook voor het eerst dat we goed zagen hoe Starfield in elkaar steekt. Visueel een prachtig spel, al heb ik nog een hoop vraagtekens erbij: de presentatie ging vooral over dat het spel veel content bevat, zonder in te zoomen op iets dat het onderscheidt van alles dat daarvoor verscheen. Daarnaast word ik nerveus van de belofte duizend planeten toe te voegen, want hoe doe je dat zonder repetitieve, automatisch gegenereerde content?

Microsoft heeft ook een overwinning nodig deze zomer: in het afgelopen jaar veranderden veel exclusieve Xbox-games in teleurstellingen, tot op het punt dat topman Phil Spencer publiekelijk sorry kwam zeggen na de geflopte start van Redfall. "Eigenlijk verdien ik teveel geld", zei hij toen nog.

Daardoor ben ik ook nog voorzichtig met mijn enthousiasme bij Xbox. Ja, de presentatie zat vol met toffe dingen, maar vorig jaar was dat ook zo. En toen volgde een teleurstellend jaar. Weet Microsoft dit jaar de productie wel op de rails te houden? Ik duim.

Summer Game Fest had veel, maar weinig van belang

De week werd afgetrapt door Summer Game Fest. Het was een lange zit met veel games, maar inhoudelijk was er eigenlijk niet onwijs veel. Het evenement werd vooral gedragen door zijn begin en eind: het werd afgetrapt met een nieuwe Mortal Kombat, waarna op het eind de trailer van Final Fantasy VII Rebirth te zien was.

Verder was het veel gekkigheid in de marge, zoals een Pokémon-kloon-met-geweren (PalWorld) en Nicolas Cage in Dead by Daylight. Al dat werd gesandwicht in reclameblokken. Het ongemak van de show was daarbij het duidelijkst voelbaar toen Geoff Keighley een Final Fantasy XVI-trailer had getoond en die opvolgde met de woorden 'over Final Fantasy gesproken...' Het publiek klapte juichend, hopend op een nieuwe game. Maar nee: maaltijdbezorger DoorDash had een leuke Final Fantasy-deal.

Ubisoft bracht ouderwets E3-ongemak

Het Franse Ubisoft had afgelopen week een hoop te delen, van een nieuwe Star Wars-sandboxgame tot gameplaybeelden van hun grote Avatar-titel. Twee games die allebei door Division-studio Massive worden gemaakt, wat laat zien hoeveel vertrouwen Ubisoft heeft in die ontwikkelaar.

Persoonlijke favoriet was voor mij Prince of Persia: The Lost Crown, een 2D-platformer die oogt als een toffe metroidvania. Online werd zuur gereageerd omdat het spel 'niet op Prince of Persia' lijkt. Enerzijds gek, want waarom toch die wens om alle games op hun voorgangers te laten lijken? En daarnaast klopt er ook weinig van, want de eerste Prince of Persia's waren 2D en de acrobatiek uit de trailer zat in latere delen. The Lost Crown mengt juist elementen uit alle vorige games.

Misschien nog wel het meest kenmerkend bij Ubisoft was het ongemak van de show. De uitgever had als één van de weinigen gekozen voor een groots evenement op locatie. Het werd geopend door een dans-act voor Just Dance en had meerdere ontwikkelaars op het podium die hun games kwamen toelichten. Het ging daardoor wat langzamer en voelde vaak ook wat ongemakkelijk. Maar eerlijk: dat is ergens best fijn. Het maakt de Ubisoft-presentatie menselijker en oprechter, in plaats van een strak geregisseerde trailervloedgolf. Guillemot voelde op het podium als iemand die oprecht blij was er te zijn. Zulke kneuterigheid was vroeger op iedere E3-persconferentie maar verdween door de opkomst van digitale presentaties. Fijn dat het nog ergens te vinden is.

Verder interessant deze week

  • De presentatie van Devolver Digital is wederom absurdistisch en daarom een blik waard. Over een moordlustige ChatGPT die games maakt. Het kijken waard, zelfs als je de games niet interessant vindt.

  • Capcom brengt eindelijk een remaster uit van Ace Attorney 4 tot en met 6. Vooral goed nieuws voor deel vier die alweer uit 2007 stamt.

  • De nieuwe trailers van Cocoon en Viewfinder maakten de diepste indruk op mij. Die eerste is een puzzelgame van de maker van Limbo, de tweede laat je polaroid-foto's gebruiken om de gamewereld in te vullen en zo puzzels op te lossen.

  • De Nitro Deck ziet er cool uit. Daarmee kun je een Switch veranderen in een soort Steam Deck.

  • De man achter Skullgirls werkt nu mee aan het nieuwe vechtspel Diesel Legacy. Opmerkelijk, want zijn vorige bedrijf viel uiteen na meerdere aantijgingen van seksueel wangedrag. PCGamer heeft een goede uiteenzetting van de feiten. Zijn nieuwe baas wil een nieuwe kans bieden, maar oud-werknemers zijn gefrustreerd omdat hij nooit zijn excuses aanbood.