De grote Activision-overname is er bijna
Verder: nog even over die beer in Baldur's Gate 3
Microsoft mag in de Verenigde Station Activision-Blizzard-overnemen. Daarmee lijkt de deal rond, maar de soap blijft nog eventjes dooretteren terwijl de laatste beroepen en onderhandelingen worden beslecht.
Verder duik ik deze week nog even in de afsluiter van mijn vorige nieuwsbrief. Wat bleek: de zin 'in Baldur's Gate 3 kun je seks hebben met een beer' leidde tot veel mails terug van jullie, dus misschien is het leuk om te duiden wat hier gebeurt en waarom het - hoe raar ook - een goede toevoeging is aan die game.
Deze editie van Gamepraat telt 832 woorden en neemt vier minuten van je tijd in beslag. Vind je het leuk om dit te lezen? Abonneer dan hieronder. We trappen af!
De Activision-Microsoft-soap is bijna klaar
Het zal vaste lezers niet ontgaan zijn: Microsoft wil Call of Duty-maker Activision Blizzard overnemen, maar stuit daarbij op verzet van meerdere instanties. Marktwaakhonden vrezen voor machtsmisbruik, Sony gunt zijn concurrent niet zo'n grote ontwikkelaar en zelfs gamers stapten naar de rechter om de zaak te blokkeren.
Het belangrijkste geschil is dat tussen de Amerikaanse marktwaakhond FTC en Microsoft. Zowel Microsoft als Activision-Blizzard zijn Amerikaanse bedrijven, waardoor een overname in dat land het belangrijkst is om de boel voort te kunnen zetten. Als de FTC de deal goedkeurt en bijvoorbeeld de Britse waakhond niet, dan kan Microsoft een compromis sluiten in het Verenigd Koninkrijk. Maar wordt de deal in de VS geblokkeerd? Dan staan de werkelijke studio's die ze willen kopen op het spel.
De FTC denkt dat een oneerlijk marktvoordeel ontstaat als de overname doorgaat en wil deze daarom blokkeren. Dat kan alleen een rechter, waardoor beide partijen afgelopen weken tegenover elkaar stonden. Deze week kwam er een oordeel: de Amerikaanse rechtbank ziet geen noemenswaardige gevaren en denkt dat Microsoft zijn Activision-koop gewoon kan doorzetten.
De deal lijkt daarmee zo goed als rond, maar er moet nog het één en ander worden uitgevochten. De FTC kondigde aan in beroep te gaan, waar vermoedelijk vrij snel in geoordeeld gaat worden. Experts die ik sprak achten de kans van dat beroep niet heel groot: zo'n grote overnamezaak berust vaak op financiële cijfers, die niet zomaar veranderen bij een tweede ronde.
De Britse waakhond verzet zich ook tegen de overname, maar die bleek na de FTC-uitspraak ineens bereid om nog eens om tafel te gaan. Ze zien de bui waarschijnlijk al hangen: als de overname in de VS door kan gaan, riskeren ze dat het bedrijf alleen hun land overslaat en de gamesector een belangrijke omzetmotor verliest.
Na het beroep en het onvermijdelijke compromis met de CMA, is de deal rond. Grote bezwaren komen er waarschijnlijk niet meer - de Europese Commissie stemde in mei al in met de overname.
Het einde van deze lange soap is in zicht.
Seks met beren in de nieuwe Baldur's Gate
Baldur's Gate 3 belooft een onwijs groot spel te worden. Alle tussenfilmpjes en dialogen zijn bij elkaar opgeteld 174 uur lang, dubbel zo lang als alle Game of Thrones-seizoenen bij elkaar opgeteld.
Niet dat je in één speelsessie die 174 uur allemaal zult zien. Dit soort rpg's draaien om keuzevrijheid: jij kiest in dialogen wat je personage zegt, waarna je ziet hoe anderen op je reageren. Dat hoge urenaantal belooft dat er ontzettend veel mogelijke antwoorden zijn op jouw uitspraken en dat het een grootse, open game wordt. Net als Larians eerdere Divinity-games.
Tijdens de meest recente presentatie van de game werd een romantisch dialoog getoond. De vampier Astarion flirtte met een druïde, het was al snel aan en er volgde een spraakmakende dialoogoptie: of die druïde niet even in een beer wilde veranderen tijdens de seks. Dan was immers alles net wat groter. Hij lacht en stemt in, waarna de camera beweegt naar een geschrokken eekhoorn die zijn eikel laat vallen.
Vooropgesteld: kleine kans dat ik deze dialoogoptie zou kiezen als ik de game speel. Maar dat zelfs deze optie in de game zit, laat denk ik zien hoe ontzettend vrij deze game gaat worden. Het script lijkt onvoorspelbaar en gaat alle kanten op, waardoor je echt een eigen pad kan kiezen.
De beren-optie voelt ook als iets dat een Dungeons & Dragons-groep aan tafel zou bedenken, nadat er een paar flessen wijn en biertjes op zijn. Iets waar om zou worden gegrinnikt, waarna de DM het te ongemakkelijk zou vinden om details te beschrijven en vertelt over die getraumatiseerde eekhoorn.
Ik heb buitengewoon zin in deze game. We hadden er het deze week ook over in de Spelkost-podcast. Hier te luisteren, of hieronder te kijken:
Verder interessant deze week
- Er is een cover voor FC24, de nieuwe naam voor FIFA. Heel mooi is ie niet: het lijkt wel alsof ze een grote groep voetballers in De Sims hebben nagemaakt en samen laten poseren.
- Polygon heeft een goed verhaal over Barbie Fashion Designer, wat één van de eerste games specifiek gemaakt voor meisjes was.
- Sony-cultpersonage Gex krijgt een heruitgave van de originele drie games.
Tot volgende week!