De cijfers achter Grand Theft Auto VI

GTA VI is nu al op weg gigantisch te worden

De cijfers achter Grand Theft Auto VI

De trailer van Grand Theft Auto VI stond gepland voor dinsdagmiddag, maar werd na een lek vannacht al gepubliceerd. Zelfs op zo’n onverwacht moment lijkt de game bezig te zijn om records te breken.

Ik werd deze week veel gebeld door redacties van algemene media, die werkten aan verhalen over de aankomende Grand Theft Auto VI-trailer. Meestal is het vechten om games bij grote publicaties te mogen behandelen, maar GTA is uniek: voorgaande delen waren zó groot en zó algemeen bekend dat niemand er nog omheen kan.

Ook ik pak GTA erbij als ik wil duiden hoe groot de game-industrie is. Met 190 miljoen verkochte exemplaren is GTA V de op één na meest bestverkochte game ooit. Minecraft staat op plek 1 met 300 miljoen, maar het GTA-cijfer blijft desondanks indrukwekkender: dit is een game die in eerste instantie voor 60 euro in de winkels lag, terwijl de prijs van Minecraft altijd rond de 20 euro stak.

Nu onderstaande trailer door Rockstar is gedeeld, zijn er weer nieuwe hyperbool klinkende statistieken die laten zien hoe ontzettend groot die gamefranchise nu eigenlijk is. Het leek me leuk om die even snel op een rij te zetten.

  • In tien uur tijd is de trailer van GTA VI meer dan 52 miljoen keer bekeken. Dat is enkel op het officiële YouTube-account van Rockstar. Tel je de populairste her-uploads mee, dan kom je op ruim 70 miljoen.
  • Dat maakt het niet de populairste YouTube-video - die eer gaat naar de trailer van Subway Surfers met ruim 360 miljoen views. Maar die video had elf jaar de tijd om dat aantal te bereiken. De GTA-video is nog maar enkele uren oud.
  • De GTA-trailer haalde die cijfers ook op een onverwacht moment. Origineel moest de trailer om 15:00 uur vanmiddag verschijnen, maar na een lek besloot Rockstar hem eerder te plaatsen. Op een moment dat een groot deel van de wereld nog sliep en er niet op rekende. Dikke kans dat de cijfers de komende 24 uur flink stijgen.
  • De tweet waarin de trailer werd aangekondigd is 30,1 miljoen keer bekeken en kreeg een half miljoen likes. Op Facebook kreeg diezelfde post 41.000 likes.
  • Bij de zoektrends van Google staat 'Grand Theft Auto 6' op plek twee in Nederland met meer dan 20.000 zoekopdrachten. Ajax staat op plek 1 met 100.000 opdrachten.
  • Wereldwijd zie je ongeveer hetzelfde. In de VS staat de game op plek twee van de zoektrends met een half miljoen opdrachten.
  • Veel grote media schreven over de trailer. In Nederland deden NU.nl, NOS, Volkskrant, RTL Nieuws en AD dat onder andere (bij die laatste later vandaag een extra verhaal van mij). NRC had op vrijdag een voorbeschouwend stuk.
  • Actuele cijfers over de grootte van Rockstar zijn er niet. In 2018 stak het bedrijf op ruim 2.000 medewerkers, analisten schatten dat het bedrijf nu maar liefst 5.000 mensen in dienst heeft. Ter vergelijking werkten bij Call of Duty-maker Activision-Blizzard veel meer mensen in 2022, toen 13.000 medewerkers.

GTA VI lijkt geëmancipeerder en volwassener

We wisten al dat een vrouw één van de hoofdrollen zou bekleden, maar de trailer laat voor het eerst zien hoe haar rol wordt ingevuld. Dat is hoopgevend: je speelt als een koppel, een soort moderne Bonnie en Clyde, waarbij de vrouwelijke helft hiervan de meest assertieve rol lijkt te bekleden. Ze komt stoer over, precies wat GTA nodig heeft. In eerdere titels waren vrouwen vooral strippers en prostituees om seks mee te hebben in je auto.

Het zet de rest van de trailer ook in een ander licht. Ook de stad van GTA VI zit vol met seks en geweld, maar met een zelfstandige vrouw in de hoofdrol voelt dit niet als een wereld gedomineerd door alleen maar mannen.

Verder interessant deze week

  • Uitgever ReedPop zet zijn gamesites in de etalage. Eurogamer, Rock Paper Shotgun, GI en VG247 moeten een nieuw onderkomen krijgen. Gamejournalistiek blijft een onzeker beroep.
  • Eind deze week zijn The Game Awards. Bij de eerdere Golden Joysticks was ophef omdat politieke onderwerpen werden verboden in speeches. Een groep gameontwikkelaars in het 'Future Class'-programma, waarmee The Game Awards aandacht vestigt op makers met veel potentie, roept de awardshow daarom op om de Gaza-crisis te erkennen.
  • Binnenkort verschijnt de essaybundel 'Power-up: Literatuur en videogames', waarin Nederlandse makers en schrijvers stilstaan bij de literaire kracht van games. Ik mocht daar aan bijdragen met een verhaal over Chrono Trigger en klimaatverandering.
  • Later deze maand nemen we bij Spelkost onze GOTY-aflevering op. Het zou super leuk zijn als jullie ook een audioberichtje opnemen met iets over jullie favorieten, dan nemen we dat mee in de uitzending.

Tot de volgende weer!