De Apple Vision Pro is goed nieuws voor VR-games, zelfs als hij flopt

Verder: help me bij het maken van een boek!

De Apple Vision Pro is goed nieuws voor VR-games, zelfs als hij flopt

Het is onmogelijk om het deze week niet over Apple te hebben. De komst van Apples nieuwe VR-bril is goed nieuws voor de gehele VR-gamesector, ongeacht of Apples apparaat flopt of een hit wordt.

Daarnaast een persoonlijk nieuwtje deze week, want ik ben gevraagd om een boek te maken! Daar kan ik jullie steun goed voor gebruiken, waarover hieronder meer.

Deze editie van Gamepraat telt 884 woorden en neemt vijf minuten van je tijd in beslag. Vind je dit leuk om te lezen, dan waardeer ik het hartstikke als je abonneert. We trappen af!

De Apple Vision Pro is goed nieuws voor VR, ongeacht of Apple slaagt

Eerder deze week onthulde Apple de Vision Pro - een slimme bril die zowel augmented als virtual reality kan tonen. Het is Het is de Ferrari onder de headsets, met twee 4K-schermen, een speciaal type lenzen en handtracking die schijnbaar ongeëvenaard is.

Daar betaal je dan ook 3.500 dollar voor. Die prijs zitten veel mensen deze week bovenop, want haha, wat is het grappig als Apple iets duurs verkoopt. Op diezelfde manier zaten we ook te grinniken om de iPhone, Apple Watch Edition en Mac Pro. Maar wie zich blindstaart op die prijs, mist denk ik het doel van de Vision Pro: dit is technologie voor early adopters. Een apparaat dat veel gekocht zal worden door ontwikkelaars en een kleine groep superfans - en bij een apparaat gericht op een kleine groep mensen gaat de prijs sneller omhoog, want je kunt er niet honderden miljoenen verkopen.

De ontwikkelaar die hem kopen gaan de komende tijd apps maken, zoals ze ook deden voor de iPhone en iPad. Apps waar Apple op heeft geleund om die twee apparaten groot te maken. Vermoedelijk zien we bij de Vision Pro straks hetzelfde: over een paar jaar komt er een betaalbaarder alternatief, met daarachter een App Store vol toepassingen die laten zien waarom je er eentje moet kopen. En dan gaat de bal pas echt rollen.

We gaan zien of het ze lukt. Veel augmented- en virtualrealitybrillen zijn afgelopen jaren geflopt, maar tegelijkertijd heeft Apple een uitstekende trackrecord. De iPhone, iPad, Watch en AirPods zijn allemaal marktleider geworden in hun categorie. Sinds 2007 is Apple eigenlijk niet heel hard op z’n bek gegaan.

De introductie van Apples bril is hoe dan ook goed nieuws voor VR-games. We gaan nu namelijk het Apple-effect meemaken: de techreus gaat met de technologie aan de slag, waardoor allerlei partijen zich ineens gaan afvragen of ze hetzelfde moeten doen. Hardwarebedrijven gaan nieuwe brillen maken, investeerders steken sneller geld in VR-initiatieven en daarom worden VR-games sneller uit de grond worden gestampt. Allemaal om in te spelen op een markt die Apple wellicht groot gaat maken.

Zelfs als de Vision Pro flopt, zullen we de gevolgen daarvan in de komende jaren waarschijnlijk nog gaan voelen. Op die manier zorgt Apple er voor dat we grote nieuwe games voor de Meta Quest 3 en PSVR2 krijgen.

Het Power Unlimited-koffietafelboek

Werk je in games, dan is de kans groot dat Power Unlimited je daar ooit heeft gebracht. Generaties aan gamers zijn opgegroeid met het blad, dat met zijn reviews en nieuws in de internetloze jaren '90 de voornaamste informatiebron was voor velen. De invloed van Power Unlimited voel je tot de dag van vandaag. Kijk alleen al naar Nederlandse gamesites: die proberen allemaal hun redacteuren als grootse persoonlijkheden te zetten, omdat Power Unlimited ons ooit leerde dat dit de bedoeling is.

Dit jaar is het blad maar liefst 30 jaar oud. Was je geboren toen het eerste nummer verscheen, dan ben je nu waarschijnlijk een hypotheek-betalende volwassene. En hoewel de meeste gamebladen uit die tijd zijn verdwenen, gaat de PU nog vrolijk door.

Om het jubileum te vieren verschijnt dit jaar een dik koffietafelboek waarin wordt teruggeblikt op dertig jaar aan gaming. Dat boek mag ik met ze gaan maken: terwijl een team vormgevers zorgt dat het er mooi uitziet, schrijf ik de daarbij behorende teksten. Voor iemand die door PU de gamejournalistiek in wilde een grote eer - en ook best een beetje spannend.

Om de productie te financieren zijn we een crowdfundcampagne gestart. Je kunt het boek alvast pre-orderen - bij voldoende bestellingen gaan we aan de slag.

Hopelijk vind je het net zo'n tof idee als ik en bestel je er eentje! Dat kan op PU.nl/boek.

Ook interessant deze week

  • Microsoft moet van de FTC een boete van 20 miljoen dollar betalen. Het bedrijf had gegevens van minderjarigen verzameld zonder toestemming van hun ouders. De techreus staat met diezelfde FTC voor de rechter wegens de geplande overname van Activision Blizzard. 

  • Deze week publiceerde Bloomberg een reconstructie van wat er misging bij Arkane-game Redfall. Het hele verhaal lees je hier, maar één passage vond ik geinig: het bedrijf bleek te lijden onder zijn eigen geheimzinnige werkcultuur. Hun nieuwe game was niet aangekondigd, waardoor het moeilijk bleek mensen te verleiden te solliciteren. Als journalist is het soms lastig schrijven over games omdat bedrijven alles geheim houden - ik had er niet bij stilgestaan dat het voor hunzelf ook lastig is.

  • Weer een teken dat het Blizzard van vroeger niet meer bestaat: een ontwerper is ontslagen om een grapje over hebzucht en kapitalisme. Dat zou namelijk teveel lijken op een grap over moederbedrijf Activision Blizzard. Vroeger leunde World of Warcraft juist op dat soort sociaal commentaar.