Cave Story+

De indie-game Cave Story+ combineert het beste van Metroid met een hoop van zichzelf.

Cave Story+

Hoewel Cave Story niet de nieuwste indie-game is, staat het spel opeens weer in de schijnwerpers. Eerst werd de game opnieuw uitgebracht op Steam, met verbetere beelden en een nieuwe soundtrack. Vervolgens kwam er een nieuwe versie van de Humble Bundle uit. Koop je dit indie-gamespakket, dan mag je zelf een prijs bepalen. Jouw geld gaat naast de ontwikkelaars ook naar het Rode Kruis en Child's Play, een goed doel dat met behulp van games geld inzamelt voor ziekenhuizen. Geef je meer dan het gemiddelde, dan krijg je naast spellen als Super Meat Boy en Shank ook Cave Story+ cadeau. Een fraaie deal als je bedenkt dat het gemiddelde zo rond de 5 dollar ligt.

💡
Deze review verscheen eerder op Bright.

In de eerste instantie doet Cave Story vooral denken aan Metroid. Spelers bewegen zich door een relatief open, tweedimensionale spelwereld, te midden van de nodige wapens, voorwerpen en vijanden. Je hebt een aantal wapens tot je beschikking om je al schietend mee te verdedigen tegen de vele tegenstanders. Vorder je verder in de game, dan vind je gaandeweg voorwerpen die ervoor zorgen dat je op een eerder gepasseerd punt van het spel opeens iets nieuws kunt doen, zoals een deur openen .

Hoewel Cave Story een formule volgt die bekend is bij vele gamers, zijn de toevoegingen van ontwikkelaar Nicalis indrukwekkend. De wapens die spelers vinden zijn stuk voor stuk origineel en fijn om te gebruiken: van een raketwerper die in één keer hele salvo's afschiet tot een waterpistool dat je tijdens het opladen ook verdedigt met dodelijke bellen. Tegelijkertijd voelen deze wapens zelden onnodig moeilijk aan: wat een druk op de schietknop voor je betekent wordt altijd binnen het eerste aantal schoten volledig duidelijk. Een systeem waarbij je wapen sterker wordt naarmate je voorwerpen verzamelt en verzwakt als je geraakt wordt, zorgt ervoor dat je altijd op je tenen blijft lopen.

De dialoog tussen de speler en het met konijnen gevulde dorp dat hij in het begin van het spel tegenkomt, zorgt voor een charme die niet veel oude, tweedimensionale spellen weten te evenaren. Een aantal absurde tegenstanders geven des te meer smaak aan het voorgeschotelde plot. Het is alsof je een game speelt uit het Super Nintendo-tijdperk, die met de verhaalkennis van vandaag is ontwikkeld. Desondanks vormt de dialoog zelden de hoofdmoot van het spel: je zult slechts af en toe tussen lange schiet- en platformsecties in een gesprek tussen dorpsbewoners worden gezogen.

De daadwerkelijke spring- en schietsegmenten van Cave Story zijn bovengemiddeld moeilijk. Om je goed door het spel voort te bewegen zul je soms lastige sprongen moeten maken en vijanden met de vereiste lenigheid moeten ontwijken. Het spel wordt echter pas echt lastig wanneer je een optioneel voorwerp probeert te bemachtigen: deze liggen vaak een aantal sprongen over minuscule blokjes van je verwijderd, achter een deur met een bovengemiddeld sterk monster erachter. Het is bijzonder hoe Cave Story, ondanks dit alles, nooit oneerlijk aanvoelt. Zorg je ervoor dat je wapen op optimale kracht blijft en dat je voorzichtig door een gebied heen beweegt, dan kom je er vaak zonder kleerscheuren van af. Tegelijkertijd heb je nooit het gevoel dat de hoge moeilijkheidsgraad Cave Story's enige definiërende element is.

Conclusie: Cave Story is een spirituele opvolger op de originele 2D Metroid-spellen, die misschien wel beter in elkaar steekt dan de bekende Nintendo-serie. Slim bedachte wapens, een charmante spelwereld, moeilijke gebieden en de tweedimensionale visuele stijl die tijdloos oogt, zorgen ervoor dat je belevenissen in Cave Story je nog lang zullen bijblijven. Kun je het spel in combinatie met een hoop andere indie-klassiekers aanschaffen via de Humble Bundle, dan is er geen reden om deze topper aan je voorbij te laten gaan.