Blue Prince is een kunstwerk dat in geen ander medium zou werken
Indiegame Blue Prince zou wel eens iedere prijs dit jaar kunnen gaan winnen.

Indiegame Blue Prince zou wel eens iedere prijs dit jaar kunnen gaan winnen. Deze unieke samensmelting van interactie en artistieke visie laat zien hoe sommige kunstuitingen alleen in gamevorm mogelijk zijn.
Acht jaar lang werd er aan Blue Prince gewerkt. In relatieve stilte, want het gros van de spelers had er tot voor kort nog nooit van gehoord. Het begon pas wat te borrelen nadat een demo op Steam een hit werd, waarna recensenten zinspeelden op hoe fenomenaal de gehele game eigenlijk is.
Deze editie van Gamepraat telt 860 woorden en neemt vier minuten van je tijd in beslag. Vind je dit leuk om te lezen? Stuur de nieuwsbrief door naar een vriend! Dat helpt al ontzettend.
De Betoverde Doolhof
Je erft het landhuis van je overleden oudoom, maar wel onder één voorwaarde: je moet de mysterieuze kamer 46 vinden. Een toch wel lastige taak, gezien de muren van het huis iedere nacht lijken te verschuiven. De ene keer gaat een deur naar de keuken, terwijl hij je een andere keer naar de biljartkamer leidt.
Eigenlijk is Blue Prince een digitale variant van De Betoverde Doolhof ("van Ravensburger!"). Probeer je een gesloten deur te openen, dan kun je kiezen welke van drie willekeurige kamers daar wordt neergezet. Met de juiste bochten en rechte doorgangen baan je een weg naar een kamer bovenaan de plattegrond. Heb je de juiste stukken niet meer of is de weg versperd? Dan begin je opnieuw tijdens een nieuwe virtuele dag.
Steeds weer een laag
Ontwikkelaar Dogubomb had het daar bij kunnen laten en zou dan een geinig puzzelspelletje hebben gemaakt, maar de magie van Blue Prince zit hem in wat daarachter schuilt. Kamers in het landgoed zijn soms op onverwachte wijze met elkaar verbonden. Zo vind je in de noordelijke secties vaak elektronisch beveiligde deuren die je kunt openmaken met een sleutelpas, maar je kunt ook op zoek naar de stoppenkast om het beveiligingsysteem offline te halen. Vervolgens kun je in de beveiligingsruimte instellen dat elektrische sloten automatisch opengaan als de stroom uitvalt.
Het is slechts één klein voorbeeld, en één van de meest voor de hand liggende in de game. Meer durf ik eigenlijk niet te verklappen, want het ontdekken hiervan is juist de lol van Blue Prince. Iedere zoektocht door het huis ontdek je nieuwe details - niet alleen manieren om het huis te navigeren, maar ook details die een achterliggend verhaal aan elkaar vastknopen.
Het is een game die het beste gespeeld wordt met een notitieblok aan je zijde, om alle connecties voor jezelf zichtbaar mee te maken. Steeds toen ik dacht alles van de spelwereld te begrijpen, doemde ineens een compleet nieuwe laag op die het geheel totaal anders maakte.
Werkt alleen als actieve deelnemer
Dit alles werkt alleen als je actieve deelnemer bent, zoals bij een game het geval is. Een filmmaker zou kunnen proberen hetzelfde verhaal te vertellen, maar kan dat alleen lineair en via een zelf bepaalde route. Een personage kan vertellen dat alles met elkaar verbonden is, maar in filmvorm ervaar je dat niet zoals je in Blue Prince wel doet. Deze game zuigt je in het denkproces van de makers, zoals Fez en The Outer Wilds ooit ook deden. Maar tegelijkertijd is Blue Prince toegankelijker dan die twee ooit waren, zonder versimpeld aan te voelen. Dit is een game waar we nog jarenlang over gaan nadenken.
Trouwens, een geinig weetje: de naam Blue Prince is een woordspeling op blueprints, ofwel de blauwdrukken waarmee je steeds kamers bouwt. En wisten jullie dat De Betoverde Doolhof inmiddels gewoon Doolhof heet? Ze pakken ons alles af.
Verder interessant deze week
- Destiny-maker Bungie heeft de eerste gameplaybeelden laten zien van Marathon, de extraction shooter gebaseerd op één van hun eerste games.
- Of het goed wordt? Geen idee, maar SkillUp mocht de game vast spelen en was nog niet héél enthousiast.
- De PlayStation 5 wordt wederom duurder. Voor de digitale editie ga je in Nederland 500 euro betalen. Dat maakt zelfs de goedkoopste PS5 nu duurder dan de Switch 2.
- Tijdens de Galaxies Showcase werden nieuwe games en trailers voor al aangekondigde games getoond. Het waren er héél veel, Resetera heeft ze op een rijtje gezet.
- Er volgt een tweede seizoen aan games voor de gekke indie-handheld Playdate. Voor 40 dollar krijg je twee games per week, voor zes weken lang.
- Ubisoft werkt aan een nieuwe battle-royale geïnspireerd door Apex Legends, aldus bronnen van Insider Gaming.
- De laatste patch voor Baldur's Gate 3 is verschenen. Larian maakte ter viering deze geinige animatievideo:
- De remake van Oblivion is inmiddels een publiek geheim. De eerste beelden zijn gelekt.
- De eerste exemplaren van de Retroid Flip 2 zijn verzonden. Deze handheld lijkt op een oude Nintendo DS met één scherm, maar is van binnen eigenlijk een Android-telefoon. De chip is krachtig genoeg om zelfs oude GameCube- en PlayStation 2-titels af te spelen. Russ heeft hieronder een uitgebreide review:
- Nintendo liet tijdens een Direct iets meer zien van Mario Kart World.
Tot volgende keer!