Preview: Beat Saber

Eindelijk een jedi.

Preview: Beat Saber

Beat Saber bewijst dat virtual reality het ideale platform voor muziekgames is. En dat lightsabers eigenlijk alles gaaf maken.

💡
Dit artikel verscheen eerder op Gamer.nl.

Het is makkelijk om je in een muziekgame onnozel te voelen. Professionele dansers kunnen met Just Dance wellicht een prachtig gechoreografeerde routine uitvoeren, maar de gemiddelde gamer ziet er bij dergelijke spellen alsnog uit als een tros bungelende bananen tijdens een tropische storm.

Hetzelfde geldt voor games zoals Dance Dance Revolution, waarbij het snelle voetenwerk zowel indrukwekkend als knullig is. Hoewel het geweldig voelt om een superlastig nummer meester te worden, ziet iedere speelsessie er voor de buitenwereld uit als een abstracte interpretatie van Riverdance.

We hebben geen illusies: hetzelfde zal vast gelden bij Beat Saber. In deze nieuwe muziekgame heb je in iedere hand een lightsaber vast, waarmee je op de maat van de muziek langsvliegende blokken doormidden moet snijden. Bij het spelen van deze game voelden we ons echter op geen enkel moment onnozel. In Beat Saber heb je vooral het gevoel dat je een jedi bent.

Twee zwaarden

Blauwe blokken raak je met het zwaard in je rechterhand, terwijl je linkerzwaard voor de rode blokken bedoeld is. De game is op het moment beschikbaar voor Oculus Rift en HTC Vive, waarvan Beat Saber optimaal gebruikmaakt van de bewegingscontrollers. Het voelt alsof je echt twee lightsabers vasthoudt, waarvan de bewegingen zonder vertraging worden bijgehouden.

Je zult ieder blok op het optimale moment kapot moeten snijden om een hoge score te halen. De game moedigt je daarbij ook aan om een flinke zwiep met je controller te geven om genoeg punten te halen. Lafjes je controller op en neer bewegen zoals in Wii Sports is daarom geen optie.

Dat maakt Beat Saber een verdraaid vermoeiende game. Een halfuur spelen op de Hard-moeilijkheidsgraad is genoeg om te baden in je eigen zweet. Blijf je drie uur achter elkaar spelen? Reken er dan maar op dat je de komende dagen flink wat spierpijn hebt.

ver dat de game een gigantische adrenalinekick geeft. Voorop staat dat dit misschien wel één van de weinige games is die het idee geeft dat je écht lightsabers in je handen hebt. In vr-actiegames is zwaardvechten vaak nog lastig uit te beelden, omdat je niet de impact van twee zwaarden op elkaar kunt nabootsen. In Beat Saber is dat geen probleem, omdat je tegen de muzieknoten speelt.

Virtual reality zorgt er bovendien voor dat je volledig in een nummer wordt gezogen. De omgeving verandert van kleur als je bepaalde punten van de muziek bereikt, terwijl de koptelefoon je oren bedekt. Er is niks van de buitenwereld dat je kan afleiden van de muziek, waardoor je al snel in een soort trance terechtkomt.

Beat Saver

Op het moment bevat de game tien nummers, die op vier moeilijkheidsgraden gespeeld kunnen worden. De volledige soundtrack is op het moment via Spotify te beluisteren (Beat Saber (Original Game Soundtrack) by Jaroslav Beck on Spotify). Hoewel de hoeveelheid nummers wat karig is, zijn ze wel buitengewoon goed in de game uitgevoerd. De soms willekeurig lijkende noten vormen vaak een zwaardendans die ontzettend gaaf is om uit te voeren, met bewegingen die op termijn natuurlijk aanvoelen. Daarnaast groeit het assortiment wellicht nog - op het moment bevindt Beat Saber zich in early access.

De makers gaan de mogelijkheid toevoegen om zelfgemaakte nummers aan de game toe te voegen - maar fanatieke spelers zijn er al in geslaagd om dit met behulp van mods te doen. Op het moment staan er op de site Beat Saver honderden nummers, die met een simpele handeling door iedereen gespeeld kunnen worden.

We zijn tot nu toe nog geen enkel modnummer tegengekomen dat zo leuk is om te spelen als de originele tien, maar het is hoopgevend dat er nu al zo'n actieve community rond de game bestaat. Dit is een game die in de komende jaren alleen maar groter zal worden - en daarom steeds leuker wordt om te spelen.