Waarom mijdt Meta de Nederlandse reviewpers met de Quest 3?

Verder: de ontslagen bij Epic Games en de drukke gameherfst

Waarom mijdt Meta de Nederlandse reviewpers met de Quest 3?

Facebooks moederbedrijf staat op het punt het gevecht aan te gaan met Apples nieuwste product, maar het sociale netwerk vermijdt de Nederlandse pers die er over wil schrijven. Wat is er aan de hand?

Verder deze week: gigantische ontslagrondes bij de maker van Fortnite en de grootste nieuwe games die in de oktobermaand verschijnen. Deze editie van Gamepraat telt 945 woorden en neemt zeven minuten van je tijd in beslag.

Horizon wie? Meta Quest 3 legt juist de nadruk op games

Facebook-baas Mark Zuckerberg gelooft zo intens in de toekomst van de metaverse, dat hij de naam van zijn bedrijf veranderde in Meta. Centraal daarbij moest Horizon Worlds staan, een virtuele wereld die je vanuit je VR-bril kunt bezoeken. Recent bleek het daar buitengewoon slecht mee te gaan: na een investering van 21 miljard dollar zijn slechts 200.000 actief in Horizon Worlds.

Het verklaart wellicht waarom bij de presentatie van de Meta Quest 3-bril de nadruk ineens meer lag op games. Hoewel Horizon Worlds wel kort voorbijkwam, stonden vooral games als Asgard's Wrath 2, Assassin's Creed Nexus, First Encounters en LEGO Bricktales centraal. De bril had wat wat augmented reality-trucs, maar werd voor gepresenteerd als gamemachine.

Overigens heeft Meta ervoor gekozen de Nederlandse pers te weren bij het testen van de nieuwe Quest 3. Voorgaande jaren stuurde het bedrijf testexemplaren - zo heb ik nagenoeg alle brillen van Oculus en Meta al eens geprobeerd en er uitgebreid over geschreven. Bij de Quest 3 doen ze dat niet in Nederland, terwijl vanuit andere landen al allerlei recensies binnendruppelen.

Uiteraard is het ontvangen van testmateriaal geen vanzelfsprekend recht, maar het is wel uitzonderlijk als een bedrijf geen enkele journalist in Nederland iets wil toesturen. Een geldkwestie zal het in elk geval niet zijn, Meta is immers één van de grootste techbedrijven ter wereld.

Ze doen dit ook in een jaar dat de nieuwe Quest-bril interessanter dan ooit is: Apple onthulde in januari de Vision Pro, waarmee iedereen het ineens weer over virtual en augmented reality heeft. De Quest 3 belooft daar een betaalbaarder alternatief voor te worden, die bovendien in Nederland wordt verkocht terwijl Apple ons het komende jaar nog overslaat. De markt voor slimme brillen staat op het punt te exploderen - maar media-aandacht, dat heeft Meta hier in Nederland liever niet.

Epic Games wordt gedecimeerd: honderden mensen op straat

Maar liefst 870 mensen zijn hun baan kwijtgeraakt bij de reorganisatie van Fortnite-maker Epic Games. Daarmee is het bedrijf zo'n 16 procent van zijn totale personeelsbestand kwijtgeraakt. "We geven al lange tijd meer geld uit dan we verdienen", verklaarde topman Tim Sweeney in een bericht aan personeel. "ik dacht lange tijd dat we ons hier doorheen konden slaan zonder ontslagen, maar achteraf gezien is dat onrealistisch."

Daarmee lijkt de Fortnite-bubbel bij het bedrijf te barsten. Lange tijd haalde die game onwijs veel geld binnen, waardoor Epic kon groeien naar zijn huidige, immense grootte. Met het Fortnite Creator Program wilde de studio dat succes vasthouden: daarmee kunnen spelers hun eigen content maken in de game en verkopen, waarbij een deel van de omzet naar Epic gaat. Die toevoeging haalt volgens Sweeney alleen te weinig geld binnen om de dalende cijfers te compenseren.

Naast de ontslagen gaan er nog 250 mensen weg op andere wijze. De eerder gekochte muzieksite Bandcamp en het marketingbureau SuperAwesome worden namelijk weer afgestoten.

Het zijn onzekere tijden in de game-industrie. Eerder bleek ook dat het Europese Embracer druk bezig is bedrijven te sluiten en af te stoten, waardoor ook honderden banen op de tocht staan.

De gameherfst is begonnen

We hadden al een verrassend drukke zomer qua nieuwe games, en dat tempo houden we nog even aan: in de komende weken verschijnen er ontzettend veel grote, interessante games. Dit zijn wat mij betreft de meest boeiende titels.

  • Cocoon (29 september) - Een nieuwe puzzelgame van de makers van Limbo en Inside, waarbij je steeds dieper in werelden verstopt in grote bollen duikt. Op het moment van schrijven heb ik een uurtje gespeeld en het is esthetisch vooral prachtig. Het doet denken aan Dune: vol met mysterieuze machines die gek bewegen, waarvan de werking achteraf soms pas duidelijk is.

  • Assassin's Creed Mirage (5 oktober) - Na meerdere grote rpg-delen gaat Assassin's Creed weer terug naar zijn roots. Dus zonder uitgebreide skilltrees en levelsystemen, maar gewoon met een verhaal dat zich afspeelt in een grote stad.d

  • Spider-Man 2 (20 oktober) - Het vervolg op Insomniac's uitstekende sandboxgame, waarin je 'echt' als Spider-Man kunt rondslingeren. Toen ik het laatst in Londen een paar uur mocht spelen, voelde het als dezelfde game met meer er bovenop geplakt. Dat is goed nieuws.

  • Super Mario Wonder (20 oktober) - De eerste tweedimensionale Mario-game in jaren. Visueel ook heel mooi, met een soort handgeschilderde look.

  • Alan Wake 2 (27 oktober) - een Stephen King-achtige game waarin je de avonturen van een schrijver volgt.

Verder interessant

  • Komende week is de Dutch Game Day. Vol met praatjes van notabele gamemakers, maar ook het podium voor de eerste opname met publiek van onze gamepodcast Spelkost! Kom vooral 4 oktober luisteren in Beeld en Geluid te Hilversum, we beginnen om 15:30.
  • Die avond worden ook de Dutch Game Awards uitgereikt.
  • 50Plus pleit in zijn verkiezingsprogramma ervoor om gamen te ontmoedigen bij jongeren. Gelukkig staan ze op nul zetels in de peilingen.
  • PlayStation-baas Jim Ryan gaat met pension. Dertig jaar lang werkte hij bij Sony en PlayStation.
  • De trailer voor de remake van Star Wars: Knights of the Old Republic is offline gehaald omdat de licentie op de gebruikte muziek is verlopen. Die muziek is het themanummer van Star Wars. Dikke kans dat die game dus gewoon geschrapt is.

Tot volgende week!