De bizarre groei achter Zenless Zone Zero

De bizarre groei achter Zenless Zone Zero

Zat je afgelopen maanden op het internet, dan is de kans groot dat je reclame voorbij hebt zien komen voor Zenless Zone Zero. Het belooft één van de commercieel grootste gamereleases te worden van dit jaar, met ook een ongekend groot marketingbudget. Hoeveel schuilt er achter de game?

Deze editie van Gamepraat telt 755 woorden en neemt vier minuten van je tijd in beslag. Vind je dit leuk om te lezen? Neem een betaald abonnement, doneer eenmalig iets op Petje Af of stuur de nieuwsbrief door naar een vriend! Dat helpt allemaal ontzettend.

De Chinese reus die groter is dan Square en Capcom

Zenless Zone Zero wordt gemaakt door het Chinese Mihoyo. Een studio die in 2013 werd opgericht, maar pas in 2020 echt opviel met het verschijnen van Genshin Impact. Een mobiele game, met een ongekend hoog budget van 100 miljoen dollar en 200 miljoen dollar per jaar voor alle opvolgende patches. Dat maakt het één van de duurste games ooit gemaakt en verreweg de duurste smartphonegame die ooit is ontwikkeld.

Het bedrijf is in afgelopen jaren razendsnel gegroeid, naar 5.000 medewerkers in 2022. Dat maakt Mihoyo groter dan Square Enix, Capcom en CD Projekt, en maar iets kleiner dan het 7.000 mensen tellende Nintendo. Voor een elf jaar oud bedrijf zeer indrukwekkend.

Hoeveel latere Mihoyo-games hebben gekost is niet altijd even duidelijk: Mihoyo is niet beursgenoteerd en hoeft daarom niet zijn statistieken te delen. Heel even leek het bedrijf beursplannen te hebben in 2020, maar het zag daar ineens van af. Cijfers die voorbijkomen zijn doorgaans vrij indrukwekkend. Honkai Star Rail zou alleen in de Verenigde Staten bijvoorbeeld 40 miljoen dollar hebben omgezet in minder dan een week.

Dat geeft een aardig idee van hoe groot Zenless Zone Zero gaat worden. In afgelopen jaren was het de grootste titel op beurzen zoals GamesCom en werd gretig geadverteerd in bijvoorbeeld de zomergamestreams van Geoff Keighley en PlayStation. Zelfs bij presentaties van nieuwe Apple-hardware blijft de game opduiken om de grafische prestaties van de laatste chips te demonstreren.

Die constante marketing laat zien dat dit Mihoyo’s volgende grote titel is, en het bedrijf heeft inmiddels gigantische budgetten om daar een succes van te maken. En de eerste tekenen zijn al goed: maar liefst 50 miljoen mensen hadden zich vooraf aangemeld om de game te gaan spelen. Vermoedelijk horen we komende maanden hoe dit de grootste smartphone-game in tijden is, net als al Mihoyo’s andere titels.

Dawntrail is een frisse start voor Final Fantasy XIV.

Afgelopen week speelde ik veel Final Fantasy XIV om de nieuwe uitbreiding Dawntrail te recenseren voor Gamer.nl. De recensie volgt snel. Nog wat gedachten:

  • Het is de eerste keer sinds A Realm Reborn dat Final Fantasy 14 een compleet nieuw verhaal moet vertellen. Het is logisch dat ze beginnen met een rustig verhaaltje, maar na de climax van het vorige deel voelt het wat gek om met kleinigheidjes bezig te zijn.
  • Je merkt ook dat de sfeer rond de game anders is dan bij Endwalker. De vorige uitbreiding verscheen tijdens een wereldwijde lockdown en net toen World of Warcraft-streamers het zinkende schip verlieten en de overstap naar Final Fantasy maakten. De servers lagen er toen dagenlang uit en de verkoop werd zelfs gepauzeerd. Niks van dat bij Dawntrail: na een uurtje overbelaste servers draaide alles weer als vanouds.
  • Je bent ditmaal niet zelf de hoofdpersoon, maar iemand die een ander bijstaat in haar verhaal. Dat is even slikken: eerst was ik er geen fan van, totdat de karakterontwikkeling van haar op iets moois uitmondde tegen het einde aan.
  • Je merkt dat Square echt een oude formule volgt: uitbreidingen doen niet significant iets anders, maar zijn vooral meer dungeons, verhaalmissies en raids.
  • Baasgevechten worden gaandeweg best pittig, waardoor je de game minder op automatische piloot kunt spelen. Leuk voor wie een uitdaging zoekt, maar zou het frustreren als je bij je dagelijkse grind steeds doodgaat?
  • De muziek blijft uitstekend. Soken is duidelijk de opvolger van Uematsu.

Voor wie wil komen meespelen, stuur een berichtje! Ik zit op Odin.

Verder interessant

  • Deze nieuwe JRPG met muziek van de componisten van Golden Sun en Terranigma ziet er mooi uit.
  • De makers van de hakkelende mmorpg Wayfinder deden iets bijzonders: ze maakten er een offline lootgame van. En die is tien keer leuker dan de geflopte eerste versie. Het doet denken aan Fortnite, dat ooit met een vergelijkbare ommezwaai een wereldhit werd.
  • De tv-serie gebaseerd op Horizon Zero Dawn lijkt niet meer te komen.
  • De Pokémon-romhack Rogue Emerald heeft een grote update met multiplayer gekregen. Deze verandert de klassieke Pokémon-game in een volwaardige roguelike. Ik dacht altijd dat het een simepele hack was, maar het speelt oprecht als een andere game.