De agenda bij PlayStation is angstvallig leeg

De agenda bij PlayStation is angstvallig leeg

PlayStation Studios lijkt wel te wankelen. Waar de gamestudio’s jarenlang grootse, filmische games uitbrachten en daarmee de PlayStation een positie als marktleider gaven, is de agenda dit jaar angstvallig leeg.

Deze editie van Gamepraat telt 1.090 woorden en neemt vijf minuten van je tijd in beslag. Vind je dit leuk om te lezen? Neem een betaald abonnement, doneer eenmalig iets op Petje Af of stuur de nieuwsbrief door naar een vriend! Dat helpt allemaal ontzettend.

Hallo, excuses voor de radiostilte afgelopen weken. Het leek alsof ieder groot techbedrijf zijn grote plannen afgelopen maand aankondigde, waardoor ik het gros van de tijd in vliegtuigen en andere tijdzones zat.

Er is daarom veel te bespreken, want ook gamereuzen hadden veel te vertellen in juni. Dat gebeurde tijdens Geoff Keighley’s Summer Game Fest, maar ook bij omringende presentaties van PlayStation, Xbox, Ubisoft en als laatste Nintendo.

Ik zal niet iedere aangekondigde game bespreken, dat deed ik recent al met collega-journalisten Harry en Erwin in een speciale aflevering van Spelkost. Wel wil ik het met jullie hebben over een gekke trend: de agenda van PlayStations eigen studio’s is raar leeg, terwijl Microsoft en Nintendo bovengemiddeld veel op de planning hebben staan.

Van Marvel naar Mario

PlayStation Studios was afgelopen jaren een beetje de Marvel van de game-industrie. Titels als God of War, Horizon en Spider-Man waren groots en meeslepend, met acteerwerk dat zich kan meten met bioscooptitels. Een voorbeeld van hoe games met Hollywood kunnen concurreren.

In 2024 zie je daar weinig van terug. Bij de grote zomerpresentatie van de consolemaker was Astro Bot het grote hoogtepunt. Een game waar ik zelf ontzettend veel zin in heb, maar het is totaal iets anders dan we van PlayStation Studios gewend zijn. Met deze platformer lijken ze eerder een eigen Mario te willen neerzetten.

Naast Astro Bot was er bij PlayStation eigenlijk niet heel erg veel te zien. Andere games waren van andere studio’s en veelal op meerdere platformen te vinden. Ergens is het te begrijpen: we bevinden ons in een tijd van ontslagrondes, waarin minder bedrijven in games durven te investeren. Dikke kans dat grote titels naar 2025 of later zijn uitgesteld omdat er simpelweg te weinig personeel over is.

Microsoft en Nintendo

De agenda van Sony staat echter haaks op die van Microsoft en Nintendo. Bij Microsoft staan Indiana Jones en Avowed op de agenda voor 2024, terwijl Nintendo deze week uit het niets een nieuwe Zelda presenteerde die al in september verschijnt.

Uiteraard is het afwachten hoe het met de titels van Microsoft uitpakt: hun grootste klappers waren afgelopen jaren ietwat teleurstellend, tot op het punt dat Xbox-baas Phil Spencer zijn excuses aanbood. Toch hangt er een optimistische toon rond het bedrijf, dat voor latere jaren ook beelden van Fable en Perfect Dark toonde.

Nintendo bewees vooral dat het immuun lijkt te zijn voor industrietrends. De agenda staat het komende half jaar bomvol bij het bedrijf, terwijl de Switch zich nota bene in zijn laatste maanden bevindt. De Switch 2 verschijnt immers over een jaar al.

Verwacht geen Xbox-verschuiving

Vroeger, toen we allemaal probeerden te voorspellen wie de 'console-oorlog' zou winnen, zou dit voer zijn voor discussie. Zou de Xbox dan nu toch eindelijk de PlayStation voorbij snellen? In de praktijk denk ik dat het allemaal minder spannend uitpakt.

De hardware-voorsprong die de PlayStation is te groot om zomaar voorbij te schieten. In 2023 werden er voor iedere verkochte Xbox ook drie PlayStations verkocht. Het is de reden waarom Microsoft afgelopen maanden steeds meer naar een multiplatformstrategie verschoof. Ze willen niet meer de grootste consolefabrikant worden, er is veel meer geld te verdienen door hun spellen op de PlayStation 5 en Switch uit te brengen.

Bovendien hebben we het hierboven alleen maar over games van de grote drie consolemakers. Er zijn tal van titels die op meerdere platformen uitkomen, zoals Dragon Age: The Veilguard en Star Wars Outlaws. Hoewel PlayStation Studios zelf weinig doet, zullen PlayStation-eigenaren niet wanhopig naar een Xbox overstappen omdat er niks te spelen is.

Elders geschreven

Zoals ik hierboven zei: het was een druk maandje. Hieronder een snelle greep uit wat ik elders heb geschreven.

  • In Berlijn kon ik alvast het volgende uitbreidingspakket van Final Fantasy XIV spelen. Een hands-on hiervan vind je op PU.nl.
  • Ook sprak ik met Final Fantasy XIV-regisseur Naoki Yoshida. Het interview lees je op Gamer.nl, samen met het nieuwtje dat hij aan twee nieuwe games zegt te werken.
  • Voor NRC speelde ik de remake van Paper Mario: The Thousand Year Door. Misschien wel de best geschreven Nintendo-game ooit, met een Nederlandse lokalisatie die haast literair voelt.
  • Bij NRC deze maand ook extra aandacht voor de beste indiegames van het jaar. Ik besprak Animal Well en Balatro.
  • Ik was in Taiwan bij de Computex, de grootste techbeurs van Azië. Daar ging het eigenlijk voooral over AI.

Verder interessant

  • Deze week vond de Nederlandse gameconferentie Indigo weer plaats! Het is een plek waar meestal geen hard nieuws uit komt zoals bij een Gamescom, maar het is altijd goed om met gamemakers te praten en af te tasten wat dit jaar de grootste zorgen en trends in de industrie zijn. Voer voor meer verhalen later dit jaar.
  • Vlak voor Indigo werd bekend dat de Nederlandse indie-uitgever Mystic Forge een investering van 2 miljoen euro heeft ontvangen. Daarmee lijkt een nieuwe Nederlandse uitgever serieuze vormen te krijgen.
  • De roguelike Pipsqueak ziet er leuk uit. Ze zamelen geld in op Kickstarter, waar de makers van Hollow Knight ze ook publiekelijk steunen.
  • VR-brillenmaker Palmer Luckey heeft een bijzondere loopbaan. Na zijn vertrek bij Meta begon hij een omstreden defensiebedrijf, nu maakt hij... een Game Boy. Zijn Chromatic belooft zéér accuraat te zijn, met zelfs een scherm met de exacte hoeveelheid pixels van het origineel. Maar dan met handigheidjes zoals een backlight en USB-video.
  • Daarbij nog een stukje Hollands Glorie: Toki Tori, één van de oudste Nederlandse Game Boy-games, is een launchtitel voor de Chromatic.
  • De nieuwste Star Wars-serie The Acolyte is misschien niet van HBO-niveau, maar ik ben fan. Het is een nieuw verhaal in een heel ander tijdperk, vol goed gechoreografeerde gevechten. Er is wat kritiek van boze mensen over zogenaamde nieuwe toevoegingen aan het Star Wars-universum - maar die toevoegingen bestaan eigenlijk al jaren.

Tot de volgende keer!